A Forma1-es autós gyorsasági világbajnoki sorozat 1950 óta írt történetében 25 alkalommal fordult elő, hogy a döntés a szezonzáró futamra maradt. A 25-ből kilenc esetben jutottak el úgy a pilóták a végkifejletig, hogy az utolsó versenyen még hármójuknak is esélye volt a világbajnoki címre. Ám olyasmire még sosem volt példa, hogy négy versenyzőnek maradjon reménye az utolsó felvonásra. 2010 szezonzárója, a Forma1 históriájának 26., a világbajnoki koronáról döntő nagydíja, ilyen volt.
A 2010-es szezon 19. futamára, Abu Dzabi Nagydíjára Fernando Alonso, a tőle 8 ponttal elmaradt Mark Webber, a 15 ponttal kevesebbet számláló Sebastian Vettel és a 24 pontos hátrányban lévő Lewis Hamilton is úgy érkezett, hogy matematikai esélye volt az egyéni világbajnoki címre. Közülük az a Sebastian Vettel vitte el a pálmát, aki szombaton magától értetődő természetességgel kaparintotta meg a riválisai orra elől a pole pozíciót - idén ez volt a 10. edzéselsősége -, s 15 kör kivételével éllovasként hajtott az 55 körös vasárnapi nagydíj során is. Bár, abban az esetben még ez sem lett volna elég neki a végső sikerhez, ha Alonso az első négy hely valamelyikén ér célba...
De nem ért...
Pánikrohamtól a szurkolásig
Az Abu-Dzabiba a vb-pontverseny vezetőjeként érkezett Alonso a 3. rajtpozíciót szerezte meg, s még az is "belefért" volna neki, hogy a startnál megelőzte Jenson Button. Őrizte a virtuális vb-címet érő 4. helyét akkor is, amikor az első kör derekén Michael Schumacher megpördült és a forgalommal szembe fordult Mercedese tetejére felugrott Vitantonio Liuzzi Force Indiája, s a roncsok eltakarítása idejére a pályára rohant a biztonsági autó. A safety car pályán töltött 5 köre alatt többet kerékcserére rohantak, az élbolyból ugyan senki, a hátsóbb traktusból viszont Nico Rosberg és Vitalij Petrov is - aminek a későbbiekben a nagydíj kimenetelét és a világbajnoki cím sorsát döntően befolyásoló jelentősége lett. Mert, amikor Alonso mögött, ötödikként futó Webbert a Red Bull kerékcserére hívták ki a 12. körben, és a Ferrari vezetősége ettől pánikrohamot kapott, nem volt elég, hogy a spanyol sztár a 16. megejtett pit-stopja után - a Webbert feltartó Jaime Alguersuari hathatós közreműködésével - visszatornázta az autóját Webber elé... Akkor Alonsót a 11., Webbert a 12. helyen jegyezte a számítógép, köztük és az éllovas Vettel kocsija között Lewis Hamilton, Jenson Button, Kamui Kobayashi, Robert Kubica, Adrian Sutil, Sebastian Buemi, Nico Rosberg, Nico Hülkenberg és Vitalij Petrov autója is ott tornyosult. Ahogy pedig azt már rögzítettem: az Alonso előtt kocsikázók közül Rosberg és Petrov már volt kerékcserén a safety car periódusa alatt, így semmi pénzért sem engedte volna el magam mellett a spanyolt.
Külső segítséget tehát nem várhatott, de csapata nem tett mást, csak szurkolt. " Kritikus fontosságú, hogy megelőzd. Tudom, hogy a tőled telhetőt legjobban csinálod." - üzente a rádión a csapatfőnök Stefano Domenicali. "Tehetséged legjavát használd, tudjuk, milyen óriási is az, használd!" - biztatta versenymérnöke, Andea Stella.
Hiába.
A Petrov mögé a további 39 körben beszorult Alonso tempója pedig olyan végzetesen visszaesett, hogy az előtte hajtók közül Vettel, Hamilton, Button és Kubica is "büntetlenül" megengedhetett magának egy kerékcserét,a pit-stoppal együtt kényelmesen visszatért a vergődő spanyol Ferrarija elé.
Így aztán a negyedik hely helyett a 7. helyen célba csurgott, fizikailag és érzelmileg is összezuhant Alonsóból nem lett minden idők legfiatalabb háromszoros világbajnoka - hanem a tökéletes futamát tökéletes koncentrációval befejező Sebastian Vettelből minden idők legfiatalabb világbajnoka.
Legjobbkor a legjobb helyen
A 23 évesen és 135 naposan csúcsra ért német csillag 15 pontos hátrányát fordította 4 pontos előnnyé, a Giuseppe Farina (1950) és Kimi Raikkönen (2007) utána a harmadik világbajnok lett, aki a szezonzáró utolsó lehetőségét megragadva, a vb-pontverseny harmadik helyéről tudott az élra ugrani. Négy közvetlen riválisával, Alonsóval, Webberrel, Hamiltonnal és Buttonnal ellentétben, egy percre sem vezette a szezon során a vb-pontversenyt - a lehető legjobb pillanatban, az évzáráskort ért fel oda. Nem csoda, ha az idei 5., karriere 10. futamgyőzelme után artikulálatlan hangon zokogta a csapat rádióba: "Ez hihetetlen, köszönöm, fiúk!" Sírva fogta a fejét a dobogón is, a két világbajnoki címnek szóló német és osztrák himnusz hallatán, majd sírásban tört ki a világbajnokként megtartott első sajtótájékoztatóján is: "Egy listája kerülni Ayrton Sennával, Michael Schumacherrel, két ilyen emberrel... nem is tudom..."
Mégsem mondhatnánk, hogy nem megérdemelt a sikere. Noha pontosan ugyanannyi győzelmet, második és harmadik helyezést mutatott fel idén Alonso is, mint Vettel, a Ferrari a szezonzárón sem volt képes felvenni a verseny a Red Bull tempójával. Ezt a világbajnoki címet csak a Red Bull veszíthette volna el - ahogy Abu-Dzabiban is láttuk, a Ferrarinak nem lett volna esélye önerőből megnyerni azt.
Választani tudni kell
És Vettel versenyzése az utolsó négy futamon - melyek közül a Koreai Nagydíjat nem nyerte meg, ahol a vezető pozícióban felrobbant a motorja - igazolta a Red Bull politikáját is. Az F1-ben töltött 6. idénye végén a konstruktőrök és a pilóták vb-címét is elvivő Red Bull vezetősége, Dietrich Mateschitz tulajdonossal, Helmut Marko sportigazgatóval és Christian Horner csapatfőnökkel az élen, végig őt favorizálta az összetettben a szezon közepétől jobban álló Webberrel szemben. Kommunikálhatta azt Horner, hogy egyformán kezeli a két pilótát, a november 16-án a 37. életévét betöltő, így alighanem a legfiatalabb istállóját a csúcsra vezető csapatfőnök szavait senki sem hitte el. Hőböröghetett bárki, Webber látványos tévelygése a szezonzáró abu-dzabi hétvégén, ahogy a 34 éves ausztrál összecsuklott a most vagy soha terhe alatt, miközben Vettel férfiasan állta a próbát, a dobogón mentoráltjával pezsgő helyett rózsavízben fürdő Marko választását húzta alá.
A dobogón, melyre Abu-Dzabiban immár az utóbbi három szezon világbajnoka állt: Vettel (2010), Hamilton (2008), Button (2009). Mivel Alonso (2005,2006) alaposan lemaradt róla, nem szakadt meg a 2006 óta futó sorozat, s ebben az évben is új világbajnokot aratott a Forma1... A március 13-án Bahreinben rajtoló, s az indiai helyszín beépítésével a tervek szerint már 20 nagydíjat felölelő 2011-es szezonban öt világbajnokot láthatunk.
Sebastian Vettel:
„Szóhoz sem jutok. Fogalmam sincs mit kell mondani ilyenkor. Ez számomra és mindenki számára hihetetlenül kemény szezon volt, úgy fizikailag, mint mentálisan. Végig hittünk magunkban – nem törődve azzal, mit mondanak rólunk -, a csapatban és az autóban. Hittem magamban is, és ez a nap minden szempontból különleges volt. Amikor reggel felkeltem, igyekeztem nem gondolni semmire, csak a saját dolgomra koncentrálni. Tudtam, az egyetlen, amit tehetek, hogy megnyerem a versenyt. Egész évben csak egyszer vezettem a világbajnokságot, de éppen akkor, amikor igazán számított. Az autóm ma fenomenális volt; a rajt elég szorosan alakult Lewisszal, aztán az első etapban küszködtem némi szemcsésedéssel, később azonban normalizálódott a helyzet, és minden úgy alakult, akár egy álom. Őszintén szólva semmit nem tudtam, amíg le nem intettek a kockás zászlóval. Töprengtem rajta, hogy mi lehet, mert a versenymérnököm, Rocky minden egyes körben tanácsokkal próbált ellátni, hogy biztosan jussak el a célig, és eszembe jutott, hogy, vajon miért ilyen ideges ez a srác? Alighanem állati jó helyzetben vagyunk! Aztán, amikor átszeltem a célvonalat, újra bejelentkezett a rádión, bár nagyon csendesen csak annyit mondott, hogy úgy tűnik jók vagyunk, de azért várjuk meg, amíg az összes autó célba ér! Nem tudtam, mire céloz, mert nem néztem a kivetítőket – nem akartam, hogy bármi is elvonja a figyelmemet, a verseny végéig saját magamra koncentráltam. Aztán Christian Horner belekiabált a rádióba, hogy megnyertük a világbajnokságot - és ezért rengeteg embernek köszönettel tartozom. Először is a csapatnak: mindenkinek, akit itt a pályán, vagy odahaza, Milton Keynes-ben dolgozik. Mindannyian teljes erőbedobással igyekeztek, és azt hiszem, ezt a pillanatot éppúgy élvezni fogják, mint a múlt hetit. És mindenkinek Ausztriában, akik kezdettől fogva támogattak engem – hihetetlen utat tettünk meg a Red Bull-lal, a megannyi hullámvölgy és hullámhegy után elképesztő, hogy megnyertük a világbajnokságot. Köszönet azoknak is, akiket azóta ismerek, hogy elkezdtem gokartozni, és a szülővárosomban, Heppenheimben is köszönet mindenkinek!”
A Red Bull mindent vitt
Felvezető kör: Helyi idő szerint 17 órakor, a lenyugvó nap sugarainál rajtolt a verseny – az egyetlen futam, amely nappal kezdődik, és éjszaka, reflektorok fénye mellett ér véget.
Rajt: Az idén 10., karriere során 15. alkalommal pole pozícióból induló Sebastian Vettel kilőtt, Lewis Hamiltonnal erősködött egy picit, de ugyanúgy hagyta elmenni, mint Fernando Alonso az őt lerajtoló Jenson Buttont. A mezőny közepén a Nico Rosberg mellett kisodródó Michael Schumacher Mercedese a forgalommal szembe fordult, a mögötte érkező Vitantonio Liuzzi Force Indiája pedig rámászott a tetejére. A roncsok eltakarítása idejére a versenyfelügyelői testület beküldte a biztonsági autót.
2.kör: Többen kerékcserére futottak, az élbolyból ugyan senki, de a középmezőnyből Rosberg és Vitalij Petrov is.
6.kör: Lehúzott a pályáról a safety car, simán sikerült a repülőrajt. Az élboly sorrendje: Vettel, Hamilton, Button, Alonso, Webber, Massa, Barrichello, Kobayashi, Kubica, Sutil, Heidfeld, Buemi, Hülkenberg, Rosberg.
10.kör: Rosberg megelőzte Nico Hülkenberget.
12.kör: Mark Webber Red Bullján elkoptak a szuperlágy gumik, kemény keveréket tetetett fel.
14.kör: Felipe Massa kerékcserén, de nem volt elég gyors a kivezető köre, így csak Webber mögé tudott visszatérni. Pedig Webbert alaposan feltartotta Jaime Alguersuari.
16.kör: Alonso a kerékcseréje után csak méterekkel tudott Webber elé visszatérni.
18.kör: Az élmezőny sorrendje: Vettel, Hamilton, Button, Kobayashi, Kubica, Sutil, Buemi, Rosberg, Hülkenberg, Petrov, Alonso, Webber, Alguersuari, Massa, Heidfeld, Barrichello.
23.kör: Alonso kicsúszott Petrov üldözése közben.
24.kör: Hamilton kerékcserén.
25.kör: Az éllovas Vettel pit-stopon, vissza tudott térni Hamilton elé, aki beszorult és időt vesztett Robert Kubica mögött.
36.kör: Kamui Kobayashi kerékcserén.
37.kör: Hülkenberg kerékcserén. Az élboly sorrendje: Button, Vettel, Kubica, Hamilton, Sutil, Rosberg, Petrov, Alonso, Webber, Alguersuari.
40.kör: Button kerékcseréje után Vettel visszavette az éllovas pozíciót, a címvédő a 4. helyre tért vissza.
43.kör: Timo Glock Virginje parkolt le a bukótérben.
45.kör: Az élboly sorrendje: Vettel, Kubica, Hamilton, Button, Sutil, Rosberg, Petrov, Alonso.
47.kör: Kubica kerékcserén, s miután vissza tudott térni Petrov és Alonso elé, a spanyol reménye a vb-címre végképp szertefoszlott. Érdekesség, hogy volt istállója, a Renault – melynek színeiben két világbajnoki címét nyerte – akadályozta meg a harmadik szerzésében.
53.kör: Jarno Trulli Lotusáról szakadt le a hátsó szárny.
55.kör: Vettel idei 5. győzelmét (Sepang, Valencia, Suzuka, Sao Paulo, Abu-Dzabi), karrierje 10. sikerét aratta, s lett az F1 történetének legfiatalabb világbajnoka. 15 pontos hátrányát váltotta 4 pontos előnyre az addigi listavezető Alonsoval szemben. A Forma1-ben töltött 6. szezonjában a Red Bull Racing mindkét vb-címet elvitte.
forrás: Sztár Sport 2010-es november 17-23. száma
saját gépelés!! tilos ellopni! (C) |