Szingapúri Nagydíj - Szingapúr
vezess.hu 2011.01.22. 15:43
Pályabejárás:
Az utcai versenypálya Szingapúr belvárosában található. Az ötödik Forma-1-es pálya, amit Hermann Tilke tervezett. Tilke tervezte a Maláj, a Bahreini, a Török és a Kínai Nagydíj helyszínét, de az ő nevéhez fűződik az újonnan épült valenciai versenypálya is, ahol a 2008-tól az Európai Nagydíjat rendezik. A pálya Szingapúrban épült 2007-2008 között, melynek 70%-a meglévő út volt, de a maradék 30% is utcai pálya. 2 híd, hosszabb-rövidebb egyenesek és összesen 22 kanyar található, ennek ellenére nehéz előzni, mert kevés hosszú egyenes van és nagyon egyenetlen a felület.

Leggyorsabb pontja a Raffles Boulevard egyenes, aminek a végén 300 km/h-s sebességgel is lehet haladni. A pálya egyik érdekessége, hogy a Marina Bay-i szakasz átmegy a főtribün alatt, valamint az óriáskerék, ami tulajdonképpen egy forgó lelátó. Ez a pálya lassabb, mint a szintén Tilke által tervezett valenciai ring.
A Forma-1-es versenyt éjszaka, lámpafénnyel kivilágított pályán tartják. A világítást az olasz Valerio Maioli cége kivitelezte. A tesztüzemet 2008 januárjában tartották. Az éjszakai futam biztonságos az FIA szerint. Csaknem 1500 lámpa és 24 generátor biztosítja a versenyre a fényeket. Az éjszakai versenyekkel az európai szempontból túl korai, illetve a túl késői versenyidőpontokat szeretnék megakadályozni, mert a Forma-1-es tv-nézők többsége Európában él.
2008 novemberében, a Professional World MotorSport Awards kölni gáláján az év létesítményének választották a pályát. A 2009-es versenyre kiszélesítették a célegyenes végén található hármas kanyarkombinációt, illetve a célegyenesre ráfordító kanyart, egyes kanyarokban megnövelték a bukóterek nagyságát.
A helyszín, Szingapúr:
Szingapúr független ország, városállam Ázsia délkeleti részén. Az ország főszigetét északról a 1,5 km széles Johori-szoros választja el Malajziától, vagyis a Maláj-félszigettől. A sziget déli részét a Malaka-szoros hullámai mossák, amelyben közel 60 kis sziget áll szingapúri fennhatóság alatt. Ez a szoros emellett Indonézia felségvizeinek határa is.

Az állam nevét a szanszkrit simha, vagyis oroszlán és a szintén szanszkrit pura, azaz város szavakból kapta.
1965-ös függetlenedése óta az Oroszlánváros rohamos fejlődésbe kezdett, amit nagyrészt előnyös gyarmati múltjának is köszönhetett. Szingapúr volt ugyanis a környék brit gyarmati központja. A stratégiai jelentőségű kikötője hamarosan a világ egyik legfejlettebb államává tette a várost.
Ma már alig lehet elképzelni, hogy alig 100 évvel ezelőtt szemetes, cölöpházakkal teletűzdelt kis kikötő volt, hiszen ma központjában a leghatalmasabb bankok és társaságok felhőkarcolói állnak a modern sugárutak és üzletek mellett. A világon az egyik legmagasabb egy főre jutó GDP-vel büszkélkedő kis államban szigorú törvények védik a környezetet, és súlyos büntetést szabhatnak ki arra, aki közterületen szemetel, köpköd, cigarettázik, rágógumit ragasztgat, vagy akár nem öblíti le a WC-t a nyilvános illemhelyen. (Innen ered a szójáték: Singapore is a fine country. - 'Szingapúr remek ország', és egyszersmind: 'Szingapúr a bírság földje'.)

A nagy szigor mellett a világon Szingapúrban követik el a legkevesebb bűntényt. Ráadásul a nemzetközi felmérések alapján ez az ország a legkevésbé korrupt. A sorozás minden egyes szingapúri férfi állampolgárnak (sőt, a nem állampolgár betelepültek fiainak is) kötelező. Ugyan történelme során még nem keveredett háborúba a városállam, ma mégis százezres aktív hadserege van, és összesen 350 ezren hívhatók be katonai szolgálatra.
Eredmények:
• 1. szabadedzés
• 2. szabadedzés
• 3. szabadedzés
• Időmérő
• Futam
|