HÍREK : Newey: Nem lesz sportértéke az előzéseknek.... |
Newey: Nem lesz sportértéke az előzéseknek....
motorsportal.com 2011.01.17. 16:42
A Formula-1-es rajongók körében végzett közvélemény-kutatásokból kiderül, hogy a nézők gyakoribb előzéseket kívánnak. Noha a 2010-es év a bajnoki csata tekintetében izgalmasnak bizonyult, sokan így is hiányolták a kerék a kerék elleni csatákat. A Nemzetközi Automobil Szövetség ezen oknál fogva úgy döntött, hogy idéntől bevezeti a szabályozható hátsó légterelők használatát, ami az előzés megkönnyítését szolgálja.
Sokan üdvözlik az aerodinamikai változtatást, míg többen is vannak, akiknek fenntartásaik vannak az új szabállyal kapcsolatban. A Red Bull Racing főtervezője, Adrian Newey szerint nem árt néhány dolgot szem előtt tartani. "Biztos, hogy segíteni fog. A szárnybeállítás megváltoztatása révén csökken a légellenállás az egyenesekben, így az autó gyorsabb lesz. Fontos lesz, hogy ki hogyan tudja majd alkalmazni, valamint kihasználni az előnyeit. Az előzés nem lesz egyszerű így sem, de a sebességkülönbségek miatt könnyebb lesz lehagyni az ellenfeleket."
"A nagy sebességkülönbség miatt az előzések jóval gyakoribbak lesznek, ami nem vet jó fényt a Formula-1-re. Tudom, hogy ezzel a véleményemmel a kisebbséget képviselem, de gondoljunk csak bele, hogy mekkora sportértéke lesz így az előzéseknek. Meggyőződésem, hogy egy előzés akkor értékes igazán, ha egy valódi előzési manőverről van szó" – folytatta Newey, aki nemcsak a sportértékekért, hanem a pilóták biztonsága miatt is aggódik. "Az, hogy valaki nagyobb sebességgel közelíti meg az ellenfelét, növeli a baleset kockázatát is. Mark (Webber) és Heikki Kovalainen tavalyi valenciai balesete során is láthattuk, hogy hová vezethet a nagy sebességkülönbség."
A 2010-es Európa Nagydíjon az ausztrál pilóta a Lotus előzése közben rosszul becsülte meg Kovalainen fékezési pontját, így a hátsó keréken katapultálva a levegőbe emelkedett a Red Bull. "Veszélyes, ha a hosszú egyenesek végén túl nagy a sebesség" – magyarázta Newey. "Nemcsak a nagy sebesség, hanem a hatalmas sebességkülönbség is veszélyes. Emiatt történt a baleset Valenciában. Heikki korábban fékezett, mint arra Mark számított, a nagy sebességkülönbség pedig balesethez vezetett."
Newey szerint az ilyen balesetek elkerüléséhez új autók szükségesek, amelyek külsőre nagyban eltérnek a jelenlegi modellektől. "Voltak javaslatok erre, de alapvető probléma, hogy amint az első szárny a hátsó kerékkel érintkezik, az autó a magasba emelkedik. A szabály előírhatná a mélyebben elhelyezkedő orrelemet, de ez is veszélyes. A magasabban elhelyezkedő orr egyik előnye, hogy kicsi az esély arra, hogy az egyik autó megtorpedózza a másikat. Egy alacsonyabb orr esetében az egyik autó könnyebben a másikon landolhat."
"A probléma hasonló, mint például a biztonsági öv használata a közúti forgalomban. Az esetek 99 százalékában segít, de ritkán előfordul, hogy jobb ha nem használják" – tette hozzá a brit mérnök, aki egy javaslattal állt elő a Formula-1-es problémára: "Talán meg kellene beszélni a versenyzőkkel, hogy korábban fékezzenek" – jegyezte meg nevetne Newey.
A Ferrari versenyzője, Felipe Massa szintén bizonytalan az új elemmel kapcsolatban. "Még nem teljesen világos a működése. Senki sem tudja, hogy a versenyen milyen lesz a használata. Szabad-e állítani a szárnyon akkor, ha ugyan elég közel vagyunk az ellenfélhez, de ezzel egyidejűleg három vetélytárs jön mögöttünk? Előfordulhat, hogy valaki egy kör alatt az első helyről a negyedikre csúszik vissza? Ez a versenyzők és az FIA számára is új dolog."
Ellentétben a kételkedőkkel, a McLaren főtervezője, Paddy Lowe szerint a szabályozható hátsó szárny jól működik majd, továbbá nem tart attól sem, hogy túlságosan gyakoriak lesznek az előzések. "Az FIA dönti el, hogy az egyenes szakasz melyik pontjától engedélyezi a használatot. Ez minden helyszínen változhat: például az egyik helyszínen a fékezési pont előtti 300 méteren engedélyezi, míg másutt, máshol. A szabályok világosak, csak akkor lehet használni a rendszert, ha valaki egy másodperces távolságban van az ellenfelétől, a használati zónát pedig, mint mondtam, minden helyszínen külön kijelölik. A rendszer használatának engedélyezése megjelenik a kijelzőn is. Két verseny alatt mindenki belejön majd."
|