HÍREK : F1: Mit várjunk az új idénytől? |
F1: Mit várjunk az új idénytől?
vezess.hu 2011.01.01. 12:54
KERS, mozgó szárny és új gumik
Műszaki-technikai téren három jelentősebb változás jön az idei szezonban. Visszatér a 2009-ben már kipróbált, de tartósan csak a Ferrari és a McLaren által alkalmazott mozgásienergia-visszanyerő rendszer, a KERS.
A 2010-ben a csapatok közös megegyezésével pihentetett rendszer ezúttal sem lesz
kötelező - a kispénzű újonccsapatok egyelőre nem is terveznek vele -, de a nagyok biztosan bevetik majd. A KERS alkalmazásának ösztönzésére a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2011-re 620-ról 640 kg-ra emeli az autók súlyhatárát, így a pilóták tömege kisebb jelentőséget kap, jobban lehet majd játszani a balansszal.
2011-re eltűnik az ún. cápauszony, a dupla diffúzor és az egyenesekben pluszsebességet adó aerodinamikai megoldás, az F-csatorna. Az utóbbi "pótlására" bevezetik a hasonló hatású, az egyenesekben a hátsó részt tehermentesítő mozgó hátsó szárnyakat. A rendszert csak az előzésekhez lehet majd használni, ugyanis a vezérlőelektronika csak 1 másodperc alatti követési távolságnál élesül, és az első fékezésig él. Az előzések elősegítését célzó megoldás használata szintén nem lesz kötelező, ellenben szinte borítékolható, hogy az eltérő értelmezések, mérnöki ötletek miatt az idény elején vitákat kavar majd.
A sportág kizárólagos gumiszállítója, a japán Bridgestone még 2009 őszén jelezte, hogy a 2010-es idény végén távozik a Forma-1-ből. Így idén hosszas mérlegelés után az olasz Pirelli kapta meg a szerepet. A gyártó augusztus óta gőzerővel fejleszt és tesztel, egyelőre azonban nem sokat tudni az új abroncsokról. A csapatok eddigi egyetlen tesztje alapján annyi derült ki, hogy radikálisan nem lesznek mások az új gumik, de talán gyorsabban - az F1-esek reményei szerint azért kiszámíthatóan - kopnak majd, mint az örökké tartó Bridgestone-ok.
Az F1 további zöldítése és költségeinek csökkentése érdekében a sebességváltók eddig kötelező négy versenyhétvégés élettartamát ötre növelik.
|