Esti koronázás – Vettel lett az F1 világbajnoka

Sebastian Vettel brazíliai formáját megőrizve Abu Dhabi futurisztikus versenypálya-komplexumában is győzött, s mivel Fernando Alonsóval a Ferrari hatalmas stratégiai öngólt rúgott, a német az F1-történelem legifjabb világbajnoka lett.
Mivel az utolsó két futamot mindösszesen egy ét választotta el egymástól, a csapatokra hatalmas logisztikai kihívás várt a mindent eldöntő összecsapás előtt. Ez nem okozott különösebb fennakadást: az autók és a felszerelések már kedden megérkeztek Dél-Amerikából a Perzsa-öbölbe. Akit a négyesélyes végjáték és a számos lehetséges bajnoki forgatókönyv nem csigázott fel kellően, annak a helyi meterológia szolgáltatott némi adalékot. Bár az eső ritkán látott vendég a sivatagban, égi áldást jósoltak, ami meg is érkezett, de csak a nyitóedzésre jutott belőle,a hétvége hátralevő részére nem.
Vettel kezdett a legjobban, azonban a németet a második tréningen maga mögé utasította a vb-címre legkevésbé esélyes Lewis Hamilton. Az új hátsó szárnnyal szerelt McLaren volánja mögött a brit reményt adott híveinek, a legelégedettebb mégis a hétvégét bajnoki listavezetőként kezdő Alonso volt: bár a Ferrari előzetes szimulációi körönként 0,4 másodperces előnyt jósoltak a Red Bull javára, a 3. helyen záró spanyol mindösszes 0,169 másodpercet kapott az energiaitalosok ördögfiókájától.
A fiatal német szombat délelőtt újra kezébe vette az irányítást és a folytatásban nem is engedte át: miután élen zárta az utolsó szabadedzést, az időmérőn begyűjtötte idei tizedik pole pozícióját is. Az utóbbi évek legintenzívebb, legharcosabb kvalifikációján az energiaitalos reménység 1:39,394-es idővel végzett az élen, s csak Hamilton tudta megközelíteni, aki 0,031 másodperccel kényszerült a 2. helyre. Alonso hiába bizonyult a legjobbnak a Q-ben, csak a 3. rajthelyet szerezte meg, de bizakodásra így is volt oka: Jenson Button a másik McLarennel a 4. helyre iratkozott fel, így az . rajthelyre szorította a bajnoki tabellán spanyolt üldöző Red Bull sofőrt, a vb-végjáték súlya alatt a megroppanás jegyeit mutató Mark Webbert. Pozitívumként értékelték a Ferrarinál azt is, hogy az ausztrál mellé a Scuderia másodhegedűse, Felipe Massa sorakozhatott fel a vasárnapi rajtrácson.
Alonso helyzete kedvezőnek tűnt, de a futamon a Ferrari fatális stratégiai hibát vétett, így a spanyol sofőr harmadszori megkoronázása helyett a viadalon magabiztos győzelmet arató Vettelé lett a trón. Míg a német megőrizte az elsőséget a rajtnál, addig Alonso visszacsúszott Button mögé, nagyobb baj azonban csak ezután kezdődött a hispán számára. Amikor az első körben Vitantonio Liuzzi a Force Indiával megmászta a megpördülő, s a menetiránnyal szemben álló Michael Schumacher Mercedesét, 4 kör erejéig pályára hajtott a biztonsági autó: ezalatt többek között a másik Mercedesszel Nico Rosberg és a Renault újonca, Vitalij Petrov is letudta a kerékcserét, ami – mint később kiderült – Alonso szempontjából végzetes fordulatnak bizonyul. Webber az lmezőny tagjai közül elsőként, már a 12. körben a boxba hajtott új gumikért, s amikor a pályára visszatért, némi meglepetésre feltartotta a kistestvér Toro Rosso versenyzőjt, Jaime Alguersuari. Mivel a Ferrari a pontok alapján veszélyesebb Red Bullra összpontosított, a helyzetre a reagálva kerékcserére rendelte ki Alonsót: céljukat elérték,a spanyol Webber előtt maradt, d enem számoltak azzal, hogy az elsőszámú vb-aspiráns beragad a korai kerékcserével előretörő Rosberg és Petrov mögé.
Márpedig ez történt: míg Vettel hibátlan vezetéssel győztesként futott be Hamilton és Button előtt, addig Alonso – akinek legalább 5. hely kellett volna a végső diadalhoz – a futam háromnegyede alatt sem tudta átverekedni magát a Renault jó egyenesbeli formáját nyújtó Petrovnak, s nem maradt el a kölcsönös leszorítósdi sem. Webber kevésbé látványosan nyugtázta az elszalasztott lehetőséget: befutott, röviden nyilatkozott és a csapat ünneplésén sem vett részt. Alguersuari a Toro Rossóval végül Webber mögött, a 9. helyen ért célba, s bár az ausztrál feltartása nem feltétlenül volt sportszerű a részéről, azért mindenképpen dícséretet érdemel, hogy képes volt maga mögött tartani a másik Ferrarit hajtó, s a 10. helyen befutva az utolsó pontot felmarkoló Massát.
Az Abu Dhabi Nagydíj végeredménye:
1.
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull
|
1:39:36.837
|
2.
|
Lewis Hamilton
|
McLaren
|
+10.162
|
3.
|
Jenson Button
|
McLaren
|
+11.047
|
4.
|
Nico Rosberg
|
Mercedes Grand Prix
|
+30.747
|
5.
|
Robert Kubica
|
Renault
|
+39.026
|
6.
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
+43.520
|
7.
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
+43.797
|
8.
|
Mark Webber
|
Red Bull
|
+44.243
|
9.
|
Jaime Alguersuari
|
Scuderia Toro Rosso
|
+50.201
|
10.
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
+50.860
|
11.
|
Nick Heidfeld
|
Sauber
|
+51.551
|
12.
|
Rubens Barrichello
|
Williams
|
+57.606
|
13.
|
Adrian Sutil
|
Force India F1
|
+58.325
|
14.
|
Kamui Kobayashi
|
Sauber
|
+59.558
|
15.
|
Sebastien Buemi
|
Scuderia Toro Rosso
|
+1:03.178
|
16.
|
Nico Hulkenberg
|
Williams
|
+1:04.763
|
17.
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus F1
|
+1 kör
|
18.
|
Lucas Di Grassi
|
Virgin Racing
|
+2 kör
|
19.
|
Bruno Senna
|
HRT F1 Team
|
+2 kör
|
20.
|
Christian Klien
|
HRT F1 Team
|
+2 kör
|
Nem értek célba:
|
21.
|
Jarno Trulli
|
Lotus F1
|
51. kör
|
22.
|
Timo Glock
|
Virgin Racing
|
43. kör
|
23.
|
Michael Schumacher
|
Mercedes Grand Prix
|
1. kör
|
24.
|
Vitantonio Liuzzi
|
Force India F1
|
1. kör
|
Forrás: 2010 Decemberi - 2011 Januári AFM magazin
Saját gépelés!
|