HÍREK : Adrian Newey ma 52 éves |
Adrian Newey ma 52 éves
formula.hu 2010.12.27. 15:30
A zseniális tervező Adrian Newey nevéhez hét konstruktőri és nyolc egyéni világbajnoki cím fűződik a Formula-1-ben. A néha hobbiból maga is versenyautóba pattanó angol ma 52 éves.
Adrian Newey 1958. december 26-án született az angliai Colchesterben, apja állatorvos volt, de a fiatal Adriant inkább az autók és a modellezés kötötte le. A zsebpénzéből egy gokartot és egyéb öreg gépeket összevásárló Newey autóversenyző szeretett volna lenni, de nem volt versenyképes a gokartban, a többiekkel ellentétben azonban nem adta fel, helyette állandóan azon törte a fejét, hogy a technika segítségével, hogyan is tudna gyorsabb lenni. Ez azonban a tanulmányaira ment, így 16 évesen ott kellett hagynia a jó nevű Repton magániskolát és a tanulmányait a helyi Leamington Spa Collegeban fejezte be, majd sikerült bejutnia Southamptonba, ahol repülést és űrhajózást tanult. Newey még az egyetem alatt olyan jó benyomást tett a March Engineeringnél dolgozó Ian Reedre, hogy Reed felajánlott neki egy műszaki rajzoló állást.
Newey (aki egyébként a ground-effect aerodinamikájáról írta a diplomamunkáját, ami nem jó hír az ellenfeleknek, ha a szárnyas autók tényleg visszatérnek 2013-ban) az egyetem elvégzése után a Fittipaldi Automotive csapatánál helyezkedett el a Formula-1-ben, majd 1981-ben át ment a Marchhoz. Itt Johnny Cecotto mérnökeként dolgozott, és ketten együtt 1982-ben egy második helyet értek el a Formula-2-es Európa Bajnokságban, majd a March GTP sportkocsin dolgozott, amely két IMSA (amerikai autóverseny 1971 és 1998 között) bajnoki címet is szerzett. 1983 végén pedig Newey megbízást kap, hogy tervezze meg a March 84C IndyCar versenyautót. A 84C 7 versenyt nyert a 16-ból, és Tom Sneva a második helyen végzett a Cart bajnokságban, míg Rick Mears megnyerte vele az Indianapolisi 500-as versenyt, a sikeres konstrukciót később a 85C és a 86C követte. 1985-ben Al Unser a 85C-vel, míg a következő évben Bobby Rahal a 86C-vel nyerte meg az amerikai CART sorozat bajnoki címét. A sikerek hatására 1986 közepén Teddy Mayer arra kérte Neweyt, hogy hagyja ott a Marchot és szerződjön hozzá a Force (vagy Beatrice/Haas Lola) Formula-1-es csapatához és segítsen fejleszteni a nem túl jól sikerült versenyautójukat. Novemberre az is kiderült, hogy nem csak javítani nem lehet az autón, de a csapat is ingatag lábakon áll, így Newey átszerződött Mario Andretti mérnökének a CART sorozatba, majd 1987 augusztusában a March 1988-as Formula-1-es autójának a March 881-esnek a tervezésével bízták meg. Az autó meglepően jól sikerült és 22 ponttal végül a konstruktőri bajnokság 6. helyén végzett. A Leyton House által megvásárolt csapatnál a technikai igazgatóvá előlépet Newey következő alkotásai azonban nem sikerültek igazán jól, a CG891-es (4 világbajnoki pont) és a CG901-es (7 világbajnoki pont) katasztrofális teljesítményéért Neweyt tették felelősé a csapatnál, így 1990 közepén kirúgták.
Neweynak ekkor a Williams istálló és Patrick Head dobott mentőövet és egy állást, így Newey a nagy múltú angol csapat vezető tervezője lett. Newey ekkor újra megrajzolta a sikertelen March CG891-est a Williams-Renault FW14 névre hallgató új alkotás azonban egyből sikeres lett, és ha 1991-ben még le is maradt a világbajnoki címről, 1992-ben a „B” változat már 10 futamgyőzelemmel fölényesen nyerte meg mindkét világbajnoki címet. (Az FW14-es 1991-ben és 1992-ben a 32 futamon 17 győzelmet, 21 pole pozíciót és 19 leggyorsabb kört szerzett). Newey autói ezt követően uralták a 90-es évek elejét, 1997-ig a Williams csapattal 58 nagydíjgyőzelmet, négy egyéni (1992 FW14, 1993 FW15C, 1996 FW18, 1997 FW19) és öt konstruktőri (1992 FW14, 1993 FW15C, 1994 FW16, 1996 FW18, 1997 FW19) bajnoki címet szerzett.
1996 végén azonban nyilvánvalóvá vált, hogy Newey nem akar tovább maradni a Williams csapatnál, majd fél év szünetet követően 1998 elején átszerződött a McLarenhez. Wokingban a sikertörténet tovább folytatódott, Mika Hakkinen gyors egymásutánban (1998, 1999) két egyéni bajnoki címet, valamint 1998-ben (McLaren MP4/13) újabb konstruktőri bajnoki címet is szerzett Adrian Neweynak. Az angol azonban Wokingban sem szándékozott sokáig maradni, 2001-ben át akart szerződni a Jaguár istállóhoz (ekkor Bobby Rahal volt a Jaguár istálló vezetője, aki jó személyes kapcsolatokat ápolt Neweyval, valamint közismert volt Newey szenvedélye az angol autók elsősorban a Jaguárok iránt), ezt akkor Ron Dennis még meg tudta akadályozni, de 2006-ban Newey lejárt 5 éves szerződését követően a McLaren már kénytelen volt tudomásul venni, hogy mérnöke átszerződik a Red Bull istállóhoz. Az 52 éves angol szakember 2010-ben a Red Bullnál is megmutatta zsenialitását és az RB6-os konstrukciója ismét mindkét bajnoki címet hazahozta tervezője Adrian Newey számára.
|