HÍREK : Egy F1-es kezelési útmutató |
Egy F1-es kezelési útmutató
f1-live.hu 2010.12.09. 15:38
Egy modern F1-es autó üzemszerű használata egyre nagyobb kihívás elé állítja a versenyzőket.
Hol vannak már azok az idők, amikor a három pedálon és a kormányon kívül maximum az itató-berendezést kellett kezelni.
Jövőre újra bevezetik a KERS rendszert, aminek kezelése nem lesz új dolog, de az első szárny állítási lehetősége kiegészül a hátsó elem állítási lehetőségével is.
Az eddigi rendszerek üzemeltetése sem volt egy sétagalopp, hiszen a fékerő elosztását, az üzemanyag olaj-levegő arányát, a differenciálművet, a csapatrádiót, az elektronikai rendszerek egy-egy opcióját már eddig is kezelni kellett a versenyzőknek, mindezt versenytempónál, figyelve a köridőkre, a hőmérsékleti adatokra és a taktikai változtatásokra.
A technológia térhódításával a pilótáknak a vezetési tudásukon túl komoly műszaki szakértelemre is szükségük van. Gondoljunk csak vissza egy-egy rádióbeszélgetés részletére, mikor a pilótát felmelegedő vagy lehűlő fékekre, csökkenő olajnyomásra vagy melegedő motorra figyelmeztették.
A pilótának helyezéséhez mérten kell reagálnia az adott problémára, és kezelnie kell a felmerülő dolgot, úgy hogy ne essen ki és lehetőségeihez mérten helyezésébe sem kerüljön a felmerülő technika gond.
Van, hogy sikerül megoldani a feladatot, van, hogy nem.
Az idei év egyik ilyen emlékezetes pillanatát a világbajnoki címet nyerő Sebastian Vettel szolgáltatta Barcelonában, ahol súlyos fékproblémái ellenére és dacolva versenymérnöke kérésével, hogy adja fel a futamot, végigcsinálta azt, értékes pontokat szerezve ezzel.
A jövő évi top-autók is minden bizonnyal a szabályokban foglalt rendszerekkel el lesznek látva és az újdonságok kezelését el kell majd sajátítania a nagymenőknek. A pilótáknak egyre több és komolyabb rendszert kell kezelniük évről évre és, ha technika továbbra is ilyen mértékben fejlődik, a használati útmutatói egy „F1 rakétának” is egyre vastagabbak lesznek.
Írta: Pinti
|