HÍREK
HÍREK : Ki érdemli meg a legjobban a bajnoki címet?

Ki érdemli meg a legjobban a bajnoki címet?

vezess.hu  2010.11.01. 14:15


A 2010-es szezon az egyik legszorosabb csatát hozza a Formula-1 történetében, két futammal a bajnokság vége előtt még öt pilótának van matematikai esélye a bajnoki cím megszerzésére. De vajon ki érdemelné meg a leginkább, idei teljesítménye alapján a bajnoki címet? Daniel Chalmers a yallaf1 újságírója erre a kérdésre keresi a választ.

Chalmers módszere, hogy 8 különböző szempont, mint az időmérőedzéseken mutatott sebesség, a versenyeken mutatott sebesség, a versenyrutin, az esős körülmények közötti teljesítmény, a hibák, a ránehezedő nyomás elviselése, a kitartás és a szerencse alapján elemzi a bajnoki győzelemre esélyes pilótákat. A vizsgálat során az egyes területeket Chalmers fontosságuk szerint súlyozza, például az edzés és a verseny sebességnél 20-20, a többi területnél 10-10 pontot adott maximálisan. Az elemzésben csak négy pilóta vesz részt, mivel Chalmers úgy gondolja, hogy Jenson Button esélyei valóbban nem többek, mint pusztán matematikai esélyek.

Az időmérő edzésen mutatott sebesség
Ennek a kategóriának a győzteséhez kétség sem férhet. Sebastian Vettel igazi egykörös pilóta, aki bárhol képes megtalálni azt az egy vagy két extra tizedet, amivel könnyedén szerzi meg az időmérő edzés elsőségét. Idén Vettel 9 pole pozíciót szerzett, a második helyen mögötte csapattársa Mark Webber áll 5 első rajtkockás nagydíjjal. Vettel nem csak gyors, de hallatlanul kiegyensúlyozott is, idén csak két olyan futam volt (Belgium, Olaszország), ahol az edzésen nem került be a legjobb három pilóta közé. A kiegyensúlyozottságot Webber is elmondhatja magáról, hiszen 5 gyengébb edzés mellett idén 13-szor vágott neki az első sorból a versenyeknek.

Ami a többieket illeti, csak Hamilton és Alonso volt képes idén legyőzni a Red Bullokat az időmérőedzéseken. Hamilton egyszer Kanadában, míg Alonso két ízben, Monzában és Szingapúrban volt képes erre. Ha Alonso és Hamilton egymáshoz viszonyított edzés teljesítményét nézzük, akkor a Ferrari spanyolja 10-7 arányban aratott idén győzelmet az angol felett.

Alonso – 15/20
Webber – 17/20
Hamilton – 12/20
Vettel – 19/20

A versenyben mutatott sebesség
Amikor vezeti a versenyt, akkor Vettel sebessége mágikus és - hacsak nem történik valami műszaki hiba - megállíthatatlan. Idén azonban legalább három győzelemtől a technika ördöge fosztotta meg Vettelt. Ha azonban más pilóták mögött van a sebessége, akkor is jó, de nem olyan erős, mint amikor a mezőny élén megy szabadon és ez Vettel legnagyobb gyengéje.

Webber néhány nagydíjon, mint Spanyolországban és Monacóban, vagy Silverstone-ban jobb volt, mint Vettel, de ugyanakkor elmondható, hogy általánosságban lassabb, mint a fiatal csapattársa, és néhány versenyen, mint Bahrain és Monza teljesen beleszürkült a mezőnybe.

Hamilton a versenyen mindig gyorsabb, mint az időmérőedzésen. Az angol leglátványosabb versenye Barcelona volt, ahol tartani tudta a lépést a Red Bullokkal, mindezt azon a pályán ahol a Red Bull csapat talán a legerősebb volt. Sajnos azonban idén volt néhány balesete, de ugyanakkor Spában és Montreálban egyértelműen ő volt a verseny legjobbja.

Annak ellenére, hogy a szezon első felében Alonso csalódást keltően szerepelt, a versenyben mutatott sebessége később már hihetetlen lett. Szingapúrban annak ellenére, hogy nem az övé volt a leggyorsabb autó, tartani tudta Vettelt. Monzában nyomás alatt tudta tartani Buttont, Koreában pedig ismét bizonyította képességeit.

Alonso – 15/20
Webber – 15/20
Hamilton – 16/20
Vettel – 16/20

Előzési képességek
Ha a számok alapján akarunk dönteni, akkor idén Alonso 38-szor, Hamilton 31-szer, Vettel 26-szor és Webber 22-szer előzőt a futamokon. Vettel adatait azonban nagymértékben rontják, hogy kétszer Isztambulban és Spában is balesettel végződtek az előzési kísérletei, valamint a fiatal német gyakran tűnt tanácstalanak, amikor egy másik autót kellett követnie, bár az is igaz, hogy Silverstone-ban a defektjét követően sokat előzve vágott keresztül a mezőnyön.

Vettel csapatársának, Webbernek sokkal jobban megy az előzés, elég csak a Szingapúrban Michael Schumacher és Kamui Kobayashi ellen bemutatott manővereire, vagy a monzai versenyére gondolnunk. Ugyanakkor az ausztrál Melbourne-ben Hamilton ellen, vagy Valenciában Heikki Kovalainennel szemben nem állt a helyzet magaslatán. Néha azonban, mint Szingapúrban a Hamilton incidensnél a szerencse egyértelműen Webber mellé szegődőt.

Hamilton jó néhány bámulatos előzéssel kápráztatta el a rajongókat idén, elég csak a Melbourne-ben Rosberg ellen bemutatott manőverére gondolnunk, és a 2008-as világbajnok keze akkor sem remeg meg, amikor az előzés tétje az első hely, amire az Alonso elleni Montreáli előzését hívhatjuk példának, hogy az isztambuli Hamilton-Button csatát már ne is említsük. Sajnos azonban néha Hamilton túlságosan bátor, amire Monza és Szingapúr a legékesebb bizonyíték.

Alonso előzni tud, amire Ausztrália, Malajzia, Kína és Monaco a bizonyíték, ráadásul viszonylag kevés hibát is követ el, és mind az Ausztráliai rajtja, mind a Kubica elleni kanyarlevágás miatti büntetése is elkerülhető lett volna egy kis körültekintéssel. Ugyanakkor idén Alonso Hamiltonnal ellentétben még nem előzött az első hely megszerzéséért, ez Németországban is a csapat segítségével sikerült neki.

Alonso – 8/10
Hamilton – 8/10
Webber – 6/10
Vettel – 5/10

Esős verseny
Idén eddig négy esős verseny volt: Ausztrália, Kína, Belgium és Korea. Ha hirdetnének egy külön esős verseny bajnokságot is abban így festene az állás: Hamilton 77 pont, Alonso 49 pont, Webber 42 pont és Vettel 31 pont.
Hamiltonnak sohasem volt gondja a vizes útfelülettel, amit Spában, Kínában és Koreában is bizonyított. Vettel harmadik helye azonban csalóka, hiszen a németet Ausztráliában és Koreában sem az aquaplaning, hanem a Red Bull RB6-as műszaki hibái (fék és motor) fosztották meg a győzelemtől.

Webber nagyszerű volt az esős Malajziai időmérő edzésen és erős versenyt futott Spában is, Koreát azonban inkább jobb elfelejteni. Alonso ezzel szemben az erős Koreai és Kínai versenye mellett Spában nem tudott megbirkózni a vizes útfelület rejtelmeivel, aminek szintén komoly anyagi kár lett a következménye.

Alonso – 6/10
Webber – 5/10
Hamilton – 8/10
Vettel – 7/10

Vezetői hibák
A lista élén Alonso áll négy vezetői hibával: A melbourne-i rajtbaleset (nem hagyott elég helyet Buttonnak), a kínai kiugrása a rajtnál, a monacói szabadedzésen elkövetett balesete és a spái kicsúszása.

Webber neve mellett a valenciai és a koreai autótörések szerepelhetnek. Hamilton szezonja vezetői hibák tekintetében jól kezdődött a folytatás azonban már kevésbé sikerült hibamentesre. Massával és Webberrel szembeni monzai és szingapúri balesetei sokba kerülhetnek még az angolnak. A „balhés” Vettel meglepő módon csak a spái, Buttonnal szembeni hibájával fér fel a listára, az isztambuli incidensében Webber is egyenlő partner volt, a fiatal német azonban még sem örülhet, hiszen a Magyar Nagydíjon bemutatott safety car mögötti elalvása sokáig ad még beszédtémát a kritikusainak.

Alonso – 5/10
Webber – 7/10
Hamilton – 7/10
Vettel – 6/10

Teherviselés
Változatos szezon az idei, és ebben a kiélezett küzdelemben úgy tűnik, hogy idén néhány megingástól eltekintve Webber és Alonso viselkedik a leghiggadtabban. Mögöttük Hamilton következik, aki nem is olyan régen még gyakran összeomlott a reá nehezedő folyamatos nyomás alatt, de idén már ebben is rengeteget fejlődött. A sort Vettel zárja, aki az év elején szemmel áthatóan nem tudott mit kezdeni a vele szemben támasztott elvárásokkal. Érdemes azonban vele kapcsolatban megjegyezni, hogy a legutóbbi versenyeken már úgy tűnik, hogy a fiatal német is kezd hozzászokni az esélyesség nyomasztó súlyához.

Alonso – 8/10
Webber – 9/10
Hamilton – 7/10
Vettel – 5/10

A kitartás
A képesség, hogy visszajöjjön a kilátástalannak tűnő helyzetből az, ami igazán megkülönbözteti a nagy bajnokot a többi pilótától. Ebben egyértelműen Alonso a legjobb, aki az év elején elkövetett hibái után a szezon közepén már gyakorlatilag vert helyzetben volt. Kína és Monaco csekélyke pontszerzéseit, a malajziai vagy spái kiesését követően azonban a spanyol nagyszerű győzelmekkel kapaszkodott fel a bajnoki ponttáblázat élére. Ebben a másik világbajnok, Hamilton is kezd profivá válni, gondoljunk csak az elrontott malajziai verseny edzésére, ahol a versenyen az angol a 20. helyről kapaszkodott fel a 6. pozícióba, vagy a Japán Nagydíjra, ahol az 5 rajthelyes büntetése ellenére is dobogós esélyeket dédelgethetett volna az újabb műszaki hibája nélkül.

A Red Bull pilótáinak azonban még van mit tanulniuk ezen a területen, még annak ellenére is, ha Webber Kínában a korai kerékcseréje és Monzában a rossz rajtja ellenére is nagyot küzdött a versenyen, míg Vettel Bahreinben a motorhibája ellenére is behozta az autóját a negyedik helyen, valamint Silverstoneban a rajtnál elszenvedett defektje után is képes volt feljönni a hatodik pozícióba.

Alonso – 9/10
Webber – 6/10
Hamilton – 8/10
Vettel – 6/10

A szerencse
Mindenkinek szüksége van egy kis szerencsére, ha bajnoki címet akar nyerni. Ebben a kategóriában a műszaki hibák miatt egyértelműen Vettel végez a negyedik helyen, a legjobb viszont a csapattársa Webber. Vettel műszaki hibáit felsorolni is nehéz, ezzel szemben az ausztrált eddig elkerülte a technika ördöge, hogy a szingapúri Hamilton elleni balesetéről már ne is szóljunk, ahol a megsérült abroncsa gond nélkül elment a verseny végéig. Idén Hamilton sem áll hadilábon a szerencsével elég csak a valenciai safety caros balhéját megemlíteni, ugyanakkor az angol Barcelonában és Magyarországon értékes pontokat vesztett műszaki hibák miatt. Annak ellenére, hogy Alonso alatt csak Malajziában állt meg a technika, a valenciai safety car és a silverstone-i kanyarlevágás is jó néhány ponttal rövidítette meg a kétszeres bajnokot. Vettelt ezzel szemben idén elkerüli a szerencse, Bahrainben, Ausztráliában és Koreában is a technika fosztotta csak meg a győzelemtől, Isztambulban pedig ki más is maradhatott állva az ütközést kövezően, mint csapattársa Mark Webber.

Alonso – 6/10
Webber – 8/10
Hamilton – 6/10
Vettel – 4/10

A végeredmény

1. Webber – 73/100
2. Alonso – 72/100
3. Hamilton – 72/100
4. Vettel – 69/100

Nem is igazán a puszta végeredmény az érdekes, hanem az, hogy a négy bajnokesélyes nem csak a ponttáblázaton, hanem ebben az összehasonlításban is hallatlanul szorosan követi egymást. Ez Chalmers szerint, elsősorban annak a bizonyítéka, hogy hibáik ellenére is mind a négyen kivételesen jó teljesítményt nyújtanak idén. Az igaz, hogy Webber inkább a szezon első felében, Hamilton a szezon közepén, míg Alonso a véghajrában tündököl jobban, de teljesítményük eddig nagyjából kiegyensúlyozott volt. Talán Hamilton a legnagyobb meglepetés, ha figyelemben vesszük az angol Monzában és Szingapúrban elkövetett hibáit. Illetve talán még az állapítható meg az elemzésből, hogy Webber kiegyensúlyozottságát nemcsak a ponttáblázaton elfoglalt pozíciója, hanem mélyebb elemzés alapján is egyértelműen kijelenthetjük. Míg Vettel negyedik helye Chalmers szerint, arra bizonyíték, hogy annak ellenére, hogy az ifjú német gyorsaságához nem férhet kétség nála 2010-ben még nem állt össze teljesen a „világbajnoki csomag”.

Természetesen az utolsó két verseny még mindent megváltoztathat…

Még nincs hozzászólás.
 

Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!