HÍREK : A Brazil Nagydíj „átka”, avagy idén is Interlagosban avatnak bajnokot?
A Brazil Nagydíj „átka”, avagy idén is Interlagosban avatnak bajnokot?
f1-live.hu 2010.10.26. 15:14
Amióta 2004-ben a brazil verseny a naptár elejéről a végére került át, az első évet leszámítva - azaz 2005-től folyamatosan - itt került sor a bajnokavatásra. Hol ez volt az utolsó futam, hol volt még utána kettő, hol hárman harcoltak még a címért, hol csak ketten, de mindig úgy érkeztek ide a versenyzők, hogy az előtte lévő két hetet számolgatással töltötték, kinek milyen eredményt kell elérnie ahhoz, hogy megmaradjon az esélyük, vagy épp a többieknek ne maradjon esélyük a vb megnyerésére.
Most is már elkezdődött a matematika óra, minden csapatfőnök azon töri a fejét, milyen taktikával küldje harcba versenyzőit a cím megszerzésének érdekében. Igaz, a helyzetet most nehezíti, hogy még 5 versenyzőnek van matematikai esélye a végső győzelemre, és ebből ketten-ketten csapattársak. Viszont ennek köszönhetően minden idők legizgalmasabb bajnoki hajrája következik, vagy inkább már benne is vagyunk!
De ne szaladjunk ennyire előre, először tekintsünk vissza az elmúlt évek izgalmaira!
2005 Esélyesek: Fernando Alonso – Renault – 111 pont Kimi Raikkonen – McLaren – 86 pont
A brazil verseny 17-ként került megrendezésre az addigi leghosszabb F1-es szezonban, és annak ellenére, hogy még két nagydíjat is tartottak utána, már itt megvolt a lehetőség a bajnokavatásra. Alonso 25 pont előnnyel érkezett Interlagosba, tehát elég volt neki egy 3. hely a biztos vb-címhez, függetlenül attól, hol végez Raikkonen. Ennek ellenére bekezdett a spanyol, és megnyerte az időmérőt Kimi csapattársa, Montoya, és saját csapattársa, Fisichella előtt, míg a Jégember csak az 5. helyről indulhatott másnap. Raikkonen viszont remekül kapta el a rajtot, feljött a harmadik helyre Alonso és Montoya mögé, ám egy rajtbaleset miatt azonnal bejött a Safety Car. Az újraindításkor Fernando egy kicsit elbambult, Montoya egyből beszúrt mellé, és el is ment. Így a két rivális egymás közelébe került, majd a boxkiállások során már Kimi is megelőzte ellenfelét, és sietett csapattársa után. Ám ez még mindig nem volt elég a McLarennek, nekik az is kellett, hogy még valaki megelőzze Alonsot. Erre viszont a hátralévő 50 körben nem került sor, Alonso magabiztosan tartotta 3. helyét, így arra sem volt szükség, hogy Montoya elengedje Raikkonent, és megnyerhette félig-meddig hazai versenyét. Hiába küzdött Kimi és tett meg mindent, Alonso végig taktikus és higgadt maradt, ami első világbajnoki címét eredményezte.
2006 Fernando Alonso – Renault – 126 pont Michael Schumacher – Ferrari – 116 pont
Ebben az évben az utolsó futam volt a brazil, amiről egészen az idei évig azt hittük Schumachernek is az utolsó versenye lesz. Szintén ketten voltak még harcban a címért, ám az már majdnem eldőlt Fernando javára, ugyanis 10 pontos előnnyel érkezett Sao Paoloba, így Michael csak abban az esetben lehetett világbajnok, ha megnyeri a versenyt, míg Alonso nem szerez pontot. Az időmérő nem is alakulhatott volna rosszabbul a német számára, hiszen technikai probléma miatt csak a 10. helyről indulhatott, míg Alonso a 4-ről, így nagyon kényelmes helyzetben találta magát. De Schumacher nem az a fajta, aki könnyen feladja a harcot, és nagyon bekezdett a futamon. 8 kör után már az 5. helyen haladt, közvetlenül Alonso mögött, amikor Fisichella előzésénél defektet kapott. Az időmérő után a versenyen is elpártolt tőle a szerencse, és visszaesett a mezőny végére. Alighanem ekkor döntött úgy, ha már nem lehet nyolcadszor is világbajnok, akkor legalább utoljára autózik egy jót. Ennek köszönhetően pályafutása egyik legszebb produkcióját láthatta tőle a közönség! Egészen a 4. helyig küzdötte fel magát, parádés előzéseket bemutatva többek között Kubicával és Raikkonennel szemben. Eközben Massa megnyerte hazai versenyét a másik Ferrarival, Alonso pedig kényelmesen begurult a 2. helyre, amivel megvédte világbajnoki címét.
2007 Lewis Hamilton – McLaren – 107 pont Fernando Alonso – McLaren – 103 pont Kimi Raikkonen – Ferrari – 100 pont Minden idők legszorosabb szezonjának utolsó fordulójára nagy meglepetésre az újonc Hamilton érkezett listavezetőként Brazíliába, de Alonso mindössze 4, Raikkonen pedig 7 ponttal volt lemaradva, így még hárman voltak esélyesek a vb győzelemre. Szombaton még minden körülmény az ifjú angolnak kedvezett, megszerezte a 2. rajtkockát, Kimi 3., Fernando 4. lett az időmérőn. A rajtnál azonban mindkét kihívó nagyon agresszív volt, és míg Massa simán eljött az első helyről, Raikkonen és Alonso is elment Hamilton mellett a belső íven, aki még el is fékezte magát, így visszaesett a 8. helyig. És ha ez még nem lett volna elég, a 8. körben lelassult az autója, mindenki azt hitte, vége számára az évnek. De mint kiderült, az autó hibátlan volt, és ugyan a 18. helyen, de folytatni tudta a versenyt. Közben az élen a két Ferrari nagy tempót diktált Massa-Raikkonen sorrendben, míg Alonso folyamatosan szakadt le róluk a 3. helyen. Ennek ellenére ekkor neki állt a zászló a helyezések alapján. Hamilton folyamatosan jött előre, a verseny felénél már 9. volt, de még 4 pozíciót kellett volna javítania a vb címhez. 18 körrel a vége előtt aztán a Ferrari megcsinálta minden idők egyik legelegánsabb csapatutasítását, Kimi a boxban az addig magabiztosan vezető Massa elé került, és mivel Alonso messze volt tőlük, Hamilton pedig még mindig csak a 8. helyen haladt, már egyértelmű volt, hogy csak a technika ördöge foszthatja meg a Jégembert első címétől. A verseny végéig csak annyi változott, hogy Lewis még egy helyet javított, de Raikkonen annyi balszerencse után – megérdemelten - megnyerte a világbajnokságot egyetlen ponttal a két mclarenes előtt.
2008 Lewis Hamilton – McLaren – 94 Felipe Massa – Ferrari – 87
Egy évvel korábban azt hittük, ennél drámaibb befejezést még Hollywoodban sem tudnának kitalálni, de mint kiderült, tévedtünk. A 2008-as Brazil Nagydíj – azt hiszem, bátran kijelenthetjük – minden idők legizgalmasabb szezonzárója lett! Lewis ebben az évben viszonylag nagy előnnyel érkezett az utolsó futamra, és annak ellenére magabiztos lehetett, hogy tudta, ezen a pályán Felipe mindig nagyon gyors. Elég volt neki egy 5. hely, ami az időmérő után, ahol 4. lett, nagyon közel került. Felipe persze megszerezte a pole-t, ami kötelező volt neki. A rajt után minden rendben ment Hamilton számára, maradt a negyedik, bár a többi versenyző folyamatosan ott volt körülötte, így nem hibázhatott. Nem sokkal utána már csak 5. volt, Alonso elé került, miközben Massa magabiztosan vezetett. Miután Vettel kijött a boxba, Lewis ismét 4. volt, így biztonságban érezhette magát. A verseny végén aztán jöttek az igazi izgalmak! 5 körrel a vége előtt elkezdett esni az eső, így mindenki kijött köztes gumikért, kivéve Timo Glock, aki kockáztatott, és kint maradt száraz gumikon. Hamilton 5., és Vettel a nyakán! Sőt, 2 körrel a vége előtt, miközben Kubica visszavette a körét, Lewis lecsúszott az ívről, Vettel elment mellette. Hamilton 6., jelen állás szerint Massa a világbajnok! Utolsó kör, Hamilton még mindig csak 6., és nem tud mit kezdeni Der Sebbel! Massa megnyerte a futamot, így ha Lewis nem tud előzni, elveszti ezt a címet is! De az eső még jobban rákezdett, így Glock teljesen lelassult a száraz gumikon, és 2 kanyarral a vége előtt elment mellette, és ötödikként áthaladva a célvonalon megnyerte a világbajnokságot egyetlen pont előnnyel!
2009 Jenson Button – Brawn GP – 85 pont Rubens Barrichello – Brawn GP – 71 pont Sebastian Vettel – Red Bull – 69 pont Ezúttal nem az idényzáró verseny volt Interlagosban, de az év eleji Brawn GP fölénynek és a későbbi Red Bull feltámadásnak köszönhetően ismét úgy érkezett a mezőny Brazíliába, hogy végleg eldőlhet a cím sorsa. Most egy másik angol (Button) harcolt egy másik brazillal (Barrichello), de még beleszólhatott a németek ifjú reménysége is. A 14 pont előny megnyugtató volt Jenson számára, és mivel év elején 6 győzelmet is begyűjtött, egy 3. hellyel még akkor is bajnok lehetett, ha Rubens esetleg megnyeri a futamot. Az időmérő viszont a semleges szurkolók számára nagyon jól alakult: Rubinhoé lett a pole, ellenben Button csak a 14. helyről indult, Vettel a 15.-ről. Barrichello a rajtnál is megtartotta pozícióját, szorosan mögötte jött Webber, Vettel csapattársa. Az 1. körben történt tömegbalesetnek köszönhetően Button a 9., Vettel a 11. helyig lépett előre, majd rövidesen újabb két pozíciót javítottak. Az első kiállásnál Webber megelőzte Barrichellot, később Hamilton is elment mellette, de a manőver közben defektet kapott, és így elment a verseny számára, a vb címmel együtt. Jenson a végére egészen az 5. helyig jött fel, és bár Vettel mögött ért célba, ő lehetett a legboldogabb a verseny után, hiszen megnyerte a világbajnokságot.
2010 Fernando Alonso – Ferrari – 231 pont Mark Webber – Red Bull – 220 pont Lewis Hamilton – McLaren – 210 pont Sebastian Vettel – Red Bull – 206 pont Jenson Button – McLaren – 189 pont
Az idei szezon szerencsénkre az egyik legizgalmasabb az F1 történetében, hiszen 2 versennyel a vége előtt még öt versenyzőnek van matematikai esélye a végső győzelemre. De mivel ez a cikk a brazíliai bajnokavatásokról szól, lássuk csak, milyen eredmények mellett avathatunk idén is „brazil” bajnokot!
Ha
- Alonso nyer, Webber pedig nem jobb 5.-nél.
- Alonso 2., Webber nem jobb 8.-nál, Hamilton nem áll dobogóra, és nem Vettel nyer.
- Alonso 3., Webber nem szerez pontot, Hamilton max. 5., Vettel max. 4.
Ha Alonso nem tud felállni Brazíliában a dobogóra, akkor semmiképp nem dől el a bajnokság Interlagosban.