HÍREK : 2010-es Belga Nagydíj - FIA előzetes |
2010-es Belga Nagydíj - FIA előzetes
formula.hu 2010.08.29. 11:46
Az F1-es világbajnokság idei szezonjának 13. futama különleges tájra viszi el a versenyzőket - a legendás Spa-Francorchamps-ba. Az Ardennek leggyönyörűbb helyszínei elevenednek meg a pilóták szeme láttára, ám mindez valószínűleg ezúttal sem zavarja majd őket abban, hogy 200 km/h-ás átlagsebességgel robogjanak a győzelem felé.
A pálya egyébként majdnem 10 km-re fekszik a nevét adó Spa nevű városkáról, mely érdekes módon az angol nyelv szókincsét is gazdagítja: a belga kisváros világszerte híres fürdőhely, és ennek emlékét őrzi a britek hivatalos nyelvének "Spa" szava is.
A pálya eredeti hossza 14 kilométeres volt, ám mai verziója csak ennek mintegy felére, hét kilométernyire nyúlik. 1950 és 1970 között még a régi versenyvonalon rendezték a futamokat, jónéhány olyan útvonalon is, amely a hétköznapokban a közúthálózat részének számított. Végül a '70-es években bezárták az akkorra már igen elavultnak számító aszfaltcsíkot, s jelentős költségen felújították, miközben hossza a felére csökkent. A tervezők nagy hangsúlyt fektettek a biztonság minél hatékonyabb megoldására is.
A változások hatására Spa 1983-ban újra helyet kapott a versenynaptárban, s bár azóta is több-kisebb javításra sor került, a Belga Nagydíj immáron negyvenharmadszor kerül megrendezésre Spa nem is olyan ódon falai között. Egy tényező van csak melyet gyakorlatilag lehetetlen kiszámítani errefelé: az eső. A Belga Nagydíjról a világon talán minden embernek az égi áldás jut eszébe elsőként, ami nem is csoda, hiszen az elmúlt néhány évben látott megannyi csodás győzelemnek és eseménydús versenynek a változékony időjárás volt az alapja.
Nem mellesleg a bajnokság is döntő szakaszához érkezik: Mark Webber vezet ugyan a pontversenyben, ám előnye minimális üldözőivel szemben: az első öt helyezett pilóta 20 ponton belül helyezkedik, miközben a verseny megnyeréséért 25 pontot osztanak ki.
Néhány tény a futammal kapcsolatban:
A Formula 1 legendás bajnokai többnyire imádnak Spában versenyezni: a hétszeres világelső Schumacher hatszor, a háromszor a végső tabella élén végző Ayrton Senna pedig ötször nyert az Ardennekben. De a kétszeres világbajnok Jim Clarknak is egyik kedvenc pályája volt a spái: a repülő skót 1962 és 1965 között volt verhetetlen itt. Rajta kívül a 2007-es bajnok, Kimi Raikkönen mondhatja el magáról, hogy négyszer is nyert a legendás aszfaltcsíkon.
A Belga Nagydíj kezdetektől része a világbajnoki sorozatnak, s a bajnokság 1950-es rajtja óta mindössze hat olyan év volt, melynek versenynaptárából hiányzott a Belga Nagydíj: 1957, 1959,1969,1971, 2003 és 2006. Monaco, Silverstone és Monza mellett a spái versenypálya a negyedik, amely a történelem első F1-es szezonjának helyszínei közül még mindig szerepel a versenynaptárban.
Még sohasem nyerte meg hazai pilóta a legendás nagydíjat. Az is igaz persze, hogy a 22, valaha a Formula 1-ben versenyző belga pilóta közül csak kettő tudott futamot nyerni. Jacky Ickx (8 győzelem) és Thierry Boutsen (3). Az utolsó belga győzelem éppen 20 éve, a Hungaroringen született, az akkor Williamsszel versenyző Boutsen révén.
Az eddigi 54 Belga Nagydíjon három rendező helyszín osztozkodott: Spa (42 rendezés), Zolder (10 rendezés: 1973, 1975-1982, 1984), illetve Nivelles (2 rendezés: 1972 és 1974)
Az eddigi legemlékezetesebb Belga Nagydíjat 1998-ban rendezték: a rajtnál nem kevesebb, mint 14 autó rohant egymásnak eltorlaszolva a célegyenest. A versenyt természetesen újra kellett indítani, de a következő incidensre sem kellett 25 körnél többet várni: az utcahosszal az élen haladó Michael Schumacher a szakadó esőben hátulról belerohant a lekörözés előtt álló Coulthard McLarenjébe, majd három keréken a boxba vágtatott, és ököllel kívánt elégtételt venni a skóton. A versenyt végül a veterán Damon Hill nyerte meg, pályafutása utolsó, csapata a Jordan első győzelmét szerezve. A sárgák sikerét Ralf Schumacher második helye tette teljessé, így Eddie Jordan istállója mindjárt kettős sikert könyvelhetett el.
|