HÍREK : Turánék sejtik, miért lett Jégember a tréfás Räikkönen |
Turánék sejtik, miért lett Jégember a tréfás Räikkönen
f1hirek.hu 2010.08.24. 16:32
Az idei Forma-1-es szezon előtt az egyik szenzációt az jelentette, hogy Kimi Räikkönen a rali-világbajnokságba, a WRC-be igazolt. A Ferrarinál létszámfelettivé váló finn klasszis kategóriaváltását sokan kétkedve fogadták, míg egyesek a raliban is azonnali sikereket jósoltak neki. Mára kiderült, hogy egyik tábornak se lett igaza, Räikkönen teljesítménye valahol a kettő között van. Räikkönenről magyar riválisa, Turán Frigyes és navigátora, Zsíros Gábor mondta el véleményét.
Ki tudná hitelesebben megítélni a finn F1-es világbajnok ralis teljesítményét, mint hazánk jelenleg legmagasabban jegyzett rali-pilótája, Turán Frigyes, és navigátora, Zsíros Gábor? A páros az elmúlt hetekben ráadásul testközelből szemlélhette Räikkönen teljesítményét, ők is rajthoz álltak két világbajnoki futamon.
A ralis világranglista legjobb magyar párosa egy Peugeot 307 WRC-vel részt vett a portugál és a bolgár versenyeken is, ahol többek közt Kimi Räikkönen is az ellenfelük volt - utóbbi viadalon ráadásul meg is előzték a finn klasszist, és a szenzációs nyolcadik helyen zártak, ami a valaha volt legjobb magyar vb-eredmény is egyben. A remeklő páros még a múlt hétvégi Német-rali (ezen nem indultak) előtt válaszolt kérdéseinkre.
Turán Frici évekkel ezelőtt a pályaversenyzésről tért át a ralira, tehát lényegében ugyanazt az utat járta be, mint Kimi Räikkönen. A korábbi gyorsasági országos bajnok így testközelből tapasztalhatta meg, hogy mik az ilyesfajta kategóriaváltás nehézségei.
- A legfontosabb különbség, ugye maga a navigátor, aki ott ül melletted és beszél hozzád - miközben addig csak magadra számíthattál a versenyautóban -, arról nem is beszélve, hogy közösen ki kell találnotok egy olyan itiner-rendszert, ami leginkább érthető a pilóta számára- vágott bele az elemzésbe Turán Frigyes. Meg kell tanulni értelmezni a kanyarokat, és itinert írni az információkból. Az elején mindez nagyon nehéz volt számomra, de amint egyre többet mentünk a pályákon és egyre többször bizonyítottuk, hogy megbízhatunk egymásban, kezdett jól működni minden. Eljutottunk oda, hogy mostanra meg sem próbálom megjegyezni a pályákat, tökéletesen megbízom abban, hogy amit Gabi mond, az úgy is van.
- A pályaversenyzésből milyen elemeket, tapasztalatokat lehet átmenteni a raliba?
- Turán Frigyes: A rali annyira összetett sport, hogy része a pályaversenyzés is. A mostani versenyautókkal ráadásul "pálya-stílusban" kell közlekedni ahhoz, hogy igazán gyors legyen az ember. Sok tapasztalatot hoztam a gyorsasági versenyzésből, például a szoros versenyekkel kapcsolatban. Ott már tíz éve is a tizedmásodpercekért zajlott a küzdelem, míg a raliban ez most kezd kialakulni itthon - más kérdés, hogy a rosszabb útminőségű szakaszokon hatalmas kihívás a tizedekért küzdeni...
- Szekértői szemmel hogyan látja Kimi Räikkönen eddigi ralis tevékenységét?
- Turán Frigyes: Láttam őt versenyezni a Forma-1-ben és láttam a rali-futamokon is. Mintha két, teljesen különböző emberről beszélnénk. Míg a száguldó cirkuszban megközelíthetetlen volt, addig most viccelődött a többiekkel és folyton azon járt az esze, hogyan ugrathatná a riválisokat. Felszabadult és jól érzi magát az új közegében, s bár egy formaautó után biztosan nehéz átszokni a karosszériás raliautóba, nincs kétségem afelől, hogy megoldja.
- Räikkönen mennyire megközelíthetetlen, mennyire viselkedik sztárként a rali-versenyeken?
- Turán Frigyes: A raliban senki sem megközelíthetetlen. Érdekes volt, hogy bár ezek a fiúk a maguk környezetében elképesztően nagy sztárok, mégsem viselkednek úgy, nincsenek elszigetelve egymástól. A teszten sokat beszélgettünk például Hirvonennel, Latvalával, Blockkal, a fordosokkal majdhogynem közös tesztpályán voltunk. Räikkönennel ugyan csak keveset beszéltünk, de szimpatikusan találtuk. Ez a sztárság, a Jégember-imázs szerintem inkább a média által gerjesztett történet, nem feltétlenül belőle fakad. Hatalmas élmény ilyen kaliberű sztárokkal menni, uram bocsá’ megelőzni őket.
- Räikkönen iránt a média valóban hihetetlen mértékben érdeklődik, hiszen mégiscsak egy sztárról van szó. Ő hogyan viseli ezt?
- Turán Frigyes: A bolgár futam után kettős kép alakult ki bennem Räikkönenről. Megdöbbentő az a médiaérdeklődés, amely ezt az embert körülveszi: külön tévéstábok követik, és induláskor, valamint érkezéskor 15-20 centire tolják a kamerát az arcába. Ez láthatóan zavarja őt, s feltehetően ezért lett ő Jégember, nem veszi jó néven ezt a fajta túlzott, már-már tolakodó érdeklődést. Nekem és Gabinak is volt szerencsénk a színfalak mögött találkozni vele. Abszolút közvetlen és barátságos volt, őszinte érdeklődéssel kérdezgetett és igen, mosolygott is! A privát életben szerintem egy szimpatikus, jó fej ember.
- Egy pályaversenyzésből érkező pilótának mekkora előnyt jelent, ha aszfalton kell raliznia? A finn versenyző számára a Bolgár-rali volt az első aszfaltos futam, ám egy bukás miatt végül kiesett a versenyből.
- Turán Frigyes: Kétségtelenül sokat lehet hozni a pályaversenyekből. Az ideális vonalvezetést például jobban megtaláljuk és pontosabban is vezetünk, hiszen pályán rá vagyunk erre kényszerítve. Viszont vannak olyan dolgok, amikben nincs tapasztalatunk, amit tanulnunk kell. Ilyenek például a felhordások, ezekre borzasztóan kell figyelni, hiszen pályán mindig ugyanolyan, egyforma minőségű az út, főleg a Forma-1-ben, ahonnan Räikkönen is jött. Nos, itt nem az. Ebből adódóan nekünk is voltak gondjaink kezdetben.
- Bár a nyilatkozatai nem erre utalnak, de továbbra sem kizárt, hogy Räikkönen jövőre visszatér a Forma-1-be. Ön szerint mire jó egy egyéves kitérő egy teljesen más jellegű szériában?
- Turán Frigyes: Majd az idő megmondja, hogy jó vagy rossz döntés volt-e a részéről a szakág-váltás. Egyvalami azonban biztos: versenyezni jobb, mint nem versenyezni, s számára a rali-világbajnokság óriási tapasztalatszerzést jelent. Versenyautóban ül, versenykörülmények között száguldhat, a maximumra törekszik, ráadásul élvezi is. És ez a legfontosabb.
|