HÍREK : Ki mennyit visz haza a Forma-1-ben |
Ki mennyit visz haza a Forma-1-ben
formula.hu 2010.08.13. 08:49
A Formula-1-es pilóták többsége gazdag embernek mondhatja magát. Legtöbbjük dollár, vagy Euró milliókat keres egy idény alatt. James Allen, a Forma-1 hivatalos moderátora vállalta azt a feladatot, hogy rangsort állít fel a versenyzők között, fizetésük alapján.
A pilóták fizetése több részből adódik össze. Kapnak egy bizonyos, előre meghatározott összeget, mely az alapbérük. Ezt bármi történjék is, mindenféleképpen készhez (számlára) kapják. Ez általában a fizetésük 70 százaléka. A maradék 30 százalékot prémiumok és pluszok teszik ki, melyek teljesítményarányosak. Istállóként változnak a követelmények, de némelyik csapatnál pódiumhoz és győzelemhez kötik a pluszok kifizetését, míg a gyengébb csapatoknál pontszerzéshez. A harmadik rész – ha van ilyen – a reklámszerződésekből folyik a sofőrök zsebébe.
Egyes információk szerint a Ferrari pilótája, Fernando Alonsónak például 15 milliós fizetése van és erre jön még rá a Santander által biztosított évi 10 millió Euró. A Red Bullnál, nem tiszta, hogy milyen szponzori pénzek mozognak, de a pilóták fejenként 3.5- 4 milliós járadékot visznek haza, ami a teljes keresetük 40 (!) százaléka, a maradék 60 százalék pedig a sikerek fejében kerül a versenyzők tulajdonába.
A McLarenes pilóták szintén nem panaszkodhatnak, hiszen Lewis Hamilton még 2007-ben kötötte meg öt évre szóló szerződését, aminek fejében végül 50 milliócska üt majd a markát. Csapattársa, Jenson Button világbajnokhoz méltó fizetést követelt és kapott a wokingiaktól, ami szezononkénti 8 millió Euró, amivel még mindig elmarad Hamilton, Alonso, Schumacher és Massa mögött. Utóbbi 12 milliót kap egy idényre. Schumacher, csapatától kerek 10 milliót kért három éven át, amibe a németek bele is egyeztek.
Ami viszont a legmeglepőbb, hogy a legjobban egy olyan pilóta keres a mezőnyben, aki már nincs is jelen a 2010-es évtől. Nevezetesen Kimi Raikkönen. Ő idén már a WRC mezőnyében indult el. A finn 35 millió Euró körüli összeget szedett össze a Ferrarinál két év alatt, de mivel élő szerződése volt a mugellóiakkal, 19 milliós plusz lelépési díjat kapott, amiért helyet biztosított Alonsónak. Ezen felül jön még az összeg, amit a Citroentől kap és a reklámokból befolyó jövedelem is.
|