HÍREK : Interjú Szujó Zoltánnal, az RTL Klub száguldó riporterével |
Interjú Szujó Zoltánnal, az RTL Klub száguldó riporterével
motorsportal.hu 2010.07.29. 10:03
Kezdjük az elején. Mi a véleményed az új csapatokról? Jobbnak találod így a Formula—1-et, avagy nincs szükség az élcsapatoknál jóval lassabb gárdákra?
Jobbnak találom így a Formula—1-et, hogy megjelentek a kis privát csapatok, mert azt gondolom, hogy a sport igazi hangulatát ezek a kiscsapatok adják. Ne felejtsük el, hogy a Williamsek, a Sauberek és az egyéb kisebb gárdák ugyanígy kezdték annak idején, és aztán végül is a száguldó cirkusz meghatározó egységei, csapatai lettek. Tehát én mindenképpen örülök az érkezésüknek.
Mindazonáltal azt is gondolom, hogy az a tény, hogy jövőre bevezetik a 107%-os szabályt, az egy nagyon fontos lépés a biztonság szempontjából, tehát ezt meg kellett lépnie az FIA-nak. De ezzel együtt, mint mondtam, nagyon örülök a kiscsapatok érkezésének, hiszen segítségükkel új tehetségek mutatkozhatnak be a Formula—1-ben. De ezen túl is, nekem úgy tetszik a mi sportunk, ha tele a rajtrács, és tele van a bokszutca.
Egy nagyon érdekes szituáció: az öreg Barrichello megkapta maga mellé az egyik legtehetségesebbnek tartott Nico Hülkenberget. Mit gondolsz az újoncról 11 futam után?
Ismerve a Formula—1 üstökösként érkező és szinte azonnal sikeres ifjú tehetségeit, bizony a Hülkenberg talán egy kicsit valóban lassabban fejlődik, s mutatja meg képességeit a vártnál, de ez nem egészen az ő hibája. Ma már szinte elvárás a nem egészen normális szituáció, miszerint egy újoncnak szinte rögtön az érkezése után sikeresnek kell lennie, mint mondjuk Sebastian Vettel, aki valóban egy istenáldotta tehetség, és akinek az is összejött, hogy vb cím esélyes autóban ülhetett karrierje harmadik évében.
Én tehát még semmiképpen nem írnám le Nico Hülkenberget, hiszen vannak jó megmozdulásai, a menedzsere, Willi Weber ott van folyamatosan mellette, és gondolom, hogy ellátja néhány jó tanáccsal, és ami talán még fontosabb: egy fiatal versenyző számára az egyik legnagyobb ajándék, ha karriere kezdetén egy olyan öreg és tapasztalt róka mellett tanulhatja meg a sport csínját-bínját, mint Rubens Barrichello.
Ne feledjük, hogy azért a Williams háza táján talán nincs olyan öldöklő csata, mint mondjuk a Red Bullnál, vagyis azt gondolom, az ifjú Hülkenberg számára nem szégyen odamenni Barrichellóhoz és megbeszélni vele a beállításokat. Amennyiben jó a menedzsmentje, és a pilóta felfogja, hogy milyen remek lehetősége van a tanulásra, akkor nagy jövő áll előtte, én mindenképpen szurkolok neki.
Említetted, hogy ma már egy újoncnak az első pillanattól kezdve le kellene nyűgöznie kenyéradóját és a közönséget, de ez egyelőre Hülkenberg esetében nem történt meg. A pletykák szerint a Williams máris a menesztésén gondolkodik.
Igen, pletykák mindig vannak. Hülkenberg esetében valóban arról is szólnak, hogy akár már idén kiveszik őt a csapatból. Az igaz, hogy Wili Weber a hétvégén meglehetősen sokat szaladgált fel s alá a paddockban, de én ezt betudtam annak, hogy a hazai futamukon vannak, és nem pedig annak, hogy esetlegesen épp Hülkenberget próbálja menteni. Ezzel együtt simán benne van a pakliban, hogy egyes csapatok vezetői nem annyira türelmesek, mind mondjuk én.
Mindent egybevetve azt gondolom, hogy Nico Hülkenberg egyáltalán nem rosszabb a többi újoncnál, pláne, ha megnézzük, hogy ezzel az autóval közel ugyanazt a köridőt tudja, mint Rubens Barrichello.
Barrichello korábbi elnyomójánál, Michael Schumachernél teljesen más szituáció alakult ki, nála egyelőre gyorsabb a csapattársa, Nico Rosberg. Véleményed szerint mi ennek az oka?
Érdekes a dolog! Ha jól emlékszem, Michael Schumacher mindösszesen egyetlen egyszer tudott az időmérő edzésen a csapattársa előtt végezni, az összes többin Rosberg volt elöl. Hogy mi is lehet ennek az oka?
Azt hiszem, hogy Michael Schumacher hároméves kihagyása mindenképpen sokat nyom a latban. Ha jól emlékszem, már ő maga is bevallotta az utóbbi versenyeken, hogy vissza kell rázódnia.
A másik, hogy amikor Schumacher 2006-ban kiszállt a Formula—1-ből, azok az autók teljesen mások voltak, mint a mai versenygépek. Ne menjünk bele a részletekbe, de jól emlékszünk Niki Lauda hírhedté vált mondatára, hogy egy jól idomított majom is el tudná ma már vezetni a versenyautókat. Tehát amit akkor kellett, és amit most kell vezetnie Michael Schumachernek, az csak annyiban hasonlít egymáshoz, hogy van első és hátsó szárnyuk, és négy kerekük, de egyébként minden merőben más, mint akkor volt.
Újra kell tanulnia az autó kezelését a hétszeres világbajnoknak, amit már be is vallott egyébként. Ne feledjük, hogy keskenyebb első abroncsok lettek, amivel kapcsolatban Schumacher már az elején kijelentette, hogy nem egészen fekszik az ő vezetési stílusához, mert ő picit agresszívebben vezet, aminek folyományaként komolyan terheli az autó elejét.
Tehát a bajnoknak egyelőre van még mit tanulnia, de ezzel együtt én azt gondolom, hogy nem biztos, hogy vissza kellett térnie a Formula—1-be. Most már a 2011 utáni-utáni éveket beszélik, én viszont nem lennék ennyire optimista, szerintem végig kellene gondolnia Schumachernek, hogy akarja-e ezt az egészet igazából.
Mit jelent a jelenléte a Formula—1-nek?
Mindenképpen nagyszerű a sportnak, hogy jelen van, hiszen szükség van az egyéniségekre, és ő igazi egyéniség. Szereti őt valaki, vagy épp nem, a hét világbajnoki címét már el nem vehetik tőle. Azonban én nem szerettem mondjuk Michael Jordant kissé pocakosan, kissé elhízottan a kosárlabdához hasonló játékot játszani.
Egyszer annak idején Török Péter a kiváló újságíró és szakértő írta azt, hogy az Olümposz tetejéről miért rángatják le saját magukat, ha egyszer már saját erejükből felkerültek oda. Szerintem ez Schumacherre is igaz, de ezzel együtt a jelenléte egyértelműen jó a sportnak, és jó látni azt a méhkasszerű pezsgést, amikor megjelenik a paddockban.
Te ott vagy a tűz közelében, mit mondanak a paddockban Schumacher teljesítményéről?
Ahogy a nézőket, úgy a paddock embereit is megosztja a visszatérése. Figyelem a külföldi újságírók és a szakma különböző képviselőinek embereit, akikre támaszkodva én is kialakítom saját véleményemet. Vannak, akik boldogok, és azt mondják, hogy milyen jó őt versenyző overallban és versenyautóban látni, de vannak, akik csak lenézően legyintenek és azt mondják, hogy ennek így már sok értelme nincs.
Nézzük a jelenlegi élmenőket. Sebastian Vettel egyelőre többet örülhet az időmérő végén, mint a futamok leintésekor. Miben látod ennek az okát?
Mindenekelőtt ne feledjük, hogy abban, hogy ez a kérdés felmerüljön - nem csak benned, hanem a nemzetközi sajtóban egyaránt - szerepet játszanak azok a bizonyos technikai problémák is. Az oka talán éppen ez lehet, hogy az újságírók elkezdték ezt sugallni Vettel felé. Tehát az, amikor kérdésként elhangzanak ilyen dolgok, mint például, hogy miért vagy gyorsabb az időmérőn és miért nem sikerül a futam, bármennyire is ellenkezel és tiltakozol ez ellen, óhatatlanul is elkezd motoszkálni a fejedben egy gondolat: mi van, hogy ha ez valóban így van?
Emlékszem a rutinos Michael Schumacher reakcióira egy-egy sikeres időmérő edzés után. Úgy viselkedett, mint aki meggyújtott egy dinamitot, és várja, hogy másnap felrobban, míg Sebastian Vettel mintha kivenne egy dinamitot a többi közül és felrobbantaná már szombaton.
Nyilvánvalóan a rutinosabb pilóták, mint akár Fernando Alonso is, nem átallnak megjegyezni azt, hogy a pontokat bizony vasárnap osztják, és nem szombaton.
Azt gondolom, hogy egy versenyhétvége keltette nagy nyomás egészségesen el kell, hogy oszoljon, de a futamon kell a legjobban teljesíteni. Lehetséges, hogy Sebastian Vettel még pszichikailag és fejben ezt az egész nyomást, és a nyomás elosztását nem tudja még megfelelően kezelni, ezért egy nagy terhet ledob magáról már szombaton.
Megvan a pole pozíció, ami kétségtelenül a legjobb pozíció a mezőnyben, és akkor már leszakad róla egy akkora nyomás, ami miatt picit szétesik úgymond a versenyre.
Pontosan tudjuk, hogy a tavalyi évig a pole pozíció nagyon fontos volt, és valóban a félutat jelentette a sikerhez, de ez idén jelentősen megváltozott, és ezt több pilóta is elmondta a hockenheimi hétvégén is. Jenson Button beszélt erről, Mark Webber beszélt erről és maga Sebastian Vettel is beszélt erről a dologról.
Elképzelhető, hogy Vettel az időmérő egy körére húzza fel magát, és ez adódhat akár a Red Bull egyedi taktikájából, akik számos esetben az ellenfeleknél jóval kevesebb esélyt adnak pilótáiknak a legjobb kör megfutására. Többször is előfordult, hogy csupán egyetlen gyorskör állt rendelkezésére Vettelnek, és ezt a fajta nyomást a srác zseniálisan kezeli, hiszen eléri a célját, ám lehetséges, hogy magában mindezt úgy könyveli el, hogy elérte a kitűzött célját. Megcsinálta a küldetést, megvan a pole, és egy kicsit elfárad, egy kicsit elfogy vasárnapra.
Nem kerülhetjük el a kérdést a hétvége legnagyobb eseményéről. Egyértelmű csapatutasítást láthattunk, hogyan alakulhat ki ilyen helyzet egy ilyen profi csapatnál, avagy milyen szankciókra számítasz utólag?
Nézd, erről írtam egy hosszabb gondolatsort a Facebook oldalamon. Egyelőre nem mennék bele mélyebben, de ahogy ott is írtam, továbbra is fenntartom, hogy minden csapatnál van csapatsorrend, és itt a szabályokon kell nagyon komolyan elgondolkodni.
Szükség van-e a szabályra, vagy továbbra is azt az álszent dolgokat tartjuk fenn, hogy a sajtótájékoztatón a versenyzők a tévénézők millióinak szemébe kell, hogy hazudjanak?
Nem lennék meglepve, ha a Ferrari csapat pontjait elvennék és kizárnák őket a bajnokságból, mint ahogy a McLarennel is tették 2007-ben, hiszen az is tulajdonképpen a csapatsorrend egyértelmű megnyilvánulása volt.
Ha következetesek az FIA-nál, márpedig Jean Todt ezt is zászlajára tűzte FIA elnökként, akkor az általa érthetően kedvelt Ferrarit is meg kell büntetni.
Ezzel együtt el kell gondolkodniuk azon, hogy van-e értelme ennek a szabálynak, hiszen a játék tisztasága meg kell, hogy érjen ennyit.
Jön a 25. Magyar Nagydíj. Hogyan készülsz erre a jeles eseményre? Különbözni fog ez a hétvégéd a megszokottaktól?
Az igazság az, hogy azt gondoltam, hogy hétfőn landolok a ferihegyi repülőtéren és majd eltöltök egy kellemes délutánt pihenéssel, ehelyett máris csörögnek a telefonok és azt kell, hogy mondjam, számomra már most megkezdődött a Magyar Nagydíj.
Rengeteg pályán kívüli esemény lesz, aminek én személy szerint nagyon örülök, mert hála istennek ezekre meg szoktak hívni, és itt a pilóták egy kicsit mások, mint a pályán.
Szerdán délután Jaime Alguersuarival, majd este Jenson Buttonnel lesz szerencsém találkozni. Csütörtökön Michael Schumacherrel beszélgethetek, pénteken pedig ismét Buttonnel lesz egy közös esemény, tehát én ezeket a Magyar Nagydíjat felvezető eseményeket nagyon szoktam kedvelni.
Mindezeken kívül természetesen a szervezők is készülnek, és a külön eseményekről nekünk televíziósoknak kutya kötelességünk tudósítani, tehát nem fogunk unatkozni.
Számomra most elkezdőik a hét napos nemalvásos hét, de ez mindig is édes teher számomra, tehát rendkívüli módon várom.
Mindazonáltal a Magyar Nagydíj számomra már a múlt hétvégén elkezdődött, amikor is megkezdtük azoknak az interjúknak a szervezését, melyeket a kedves nézők a televízióban láthatnak majd. Ne feledjük, hogy több jelenlegi pilóta is itt szerezte élete első győzelmét, mint például Jenson Button, Heikki Kovalainen, vagy épp Fernando Alonso.
Ki lehet csikarni belőlük némi érzelmet a rajt előtti felkészüléskor? Bizonyára nem felejtik el az első győzelmüket.
Nagyon nehéz, a rajtrácson már ezek a profi pilóták inkább gépek, mintsem emberek. Az utolsó félórában már nagyon a feladatukra koncentrálnak, de talán nem lehetetlen. Leginkább a megelőző eseményeken közlékenyebbek, ahol az az igazság, hogy nagyban segíti a munkánkat, hogy gyakorlatilag az összes pilóta nagyon szeret idejárni. Imádják a várost, a hangulatot, gyorsan kinn vannak a pályán a pesti oldalról, úgyhogy nem kell dugóban ülniük.
Tehát azt gondolom, mindenki nagy izgalommal és jókedvvel várja a 25. jubileumi Magyar Nagydíjat.
|