HÍREK : Finn Rally: Visszaszámlálás |
Finn Rally: Visszaszámlálás
rallyfanatic.hu 2010.07.26. 10:01
Finnország egyes részein, a Nap télen 51 napig nem bújik elő. Ez 1224 óra sötétséget jelent egyfolytában. Ez a gondolkodás, elmélkedés ideje. S, hogy a finnek min elmélkednek?
Az elkövetkező hétre gondolnak, mikor is újra eljön a Jyvaskyla Grand Prix, az 1000 Tó Rally, vagy ahogy a média közli, a Neste Oil Finn Rally.
Ezen becenevek az évek során változtak ilyen formákra, miközben a futam értéke, népszerűsége egyre csak nőtt és nőtt. Ez az a verseny, amit minden versenyző meg akar nyerni.
Ebben az évben először fordul elő, hogy a résztvevőknek csak két teljes nap áll rendelkezésükre, hogy méltó utódai lehessenek Markku Alennek vagy akár Marcus Grönholmnak. A Jyvaskyla központú verseny szervezői egy egészen új, radikális változtatást eszközöltek a rally menetrendjén. A vasárnapi távot teljesen kivágták, a gyorsasági távokat pedig hozzáadták az első két nap távjához. Bár ez a kép azt mutatja, hogy így nem lesz akkora kihívás ez a verseny, de valójában a hosszabb szakaszok és hosszabb napok miatt gyakorlatilag ez is egy megbízhatósági rally lesz, 48 órába csomagolva.
A gyorsaságik némileg változtak idén, de az útvonalak nagyrésze megegyezik a tavalyival, mindössze egy 6 kilométeres szakasz lesz teljesen új a versenyzők számára. Akárcsak a többi 304 kilométer, ez az új rész is zsúfolva lesz a rally szurkolók sokaságától.
Mint ahogy a versenyzők szeretnének nyerni Finnországban, úgy a rallysport iránt fanaticusan rajongó nézők is el szeretnének jutni a rally fellegvárába, hogy a pálya szélén állva végigszurkolhassák a versenyt, ami néha inkább hasonlít egy légi parádéra, mint /Palik Laci szavait idézve/ gyorskocsi versenyre. Ezek a hatalmas ugrások adják meg a külön varázsát a versenynek. Mikor az ember csak azt látja, hogy a semmiből felrepül egy autó 4-5 méter magasra, majd földet ér és épp, hogy befordul egy kanyarkombinációban. Varázslatos!
Nem csak a sport miatt fontos a Finn Rally! Ez az esemény nagyon fontos turisztikai elem a Világbajnokságban. A Paviljonki-i szervizpark, valamint a többi itt megrendezett esemény megfűszerezi, az amúgy sem unalmas versenyt. Nyáron a rally átveszi az uralmat Jyvaskyla-ban, de a helyiek pontosan ezt imádják. Itt nem létezik nyár őrült szurkolók és repkedő autók nélkül.
Ki fog nyerni?
Mit gondolunk? Hiszünk Sebastien Loebnek? Vajon tényleg óvatosan fog menni és be fogja érni egy második vagy harmadik hellyel? Kíváncsian várjuk!
Az rendben van, hogy most ezt mondja, ám ha felhúzza a bukósisakot, minden meg fog változni. Természetesen a Ford is összekapja magát és várhatóan jobban fognak szerepelni, mint Bulgáriában.
Az a tény, hogy megnyerte a tavalyi versenyt, levesz némi nyomást Hirvonen válláról? (Vagy még többet tesz rá?) Megmutatta már, hogy meg tudja csinálni. De vajon képes lesz rá így is, hogy a finn média így erőlteti a győzelmet?
Jari-Matti Latvalának újabb egy év tapasztalat van a kezében-lábában, amit Új-Zélandi győzelmével be is bizonyított. Az ő célja, hogy a második nap végén a dobogón ünnepeljen.
Petter Solberg lehet még az, aki odaérhet a végén. Jó pozícióból rajtol, és ha az időjárás is száraz marad, minden esélye megvan a győzelemre, hiszen a C4 WRC már bebizonyította, hogy fekszenek neki ezek a pályák. Loeb csapattársától, Sebastien Ogiertől hiba lenne győzelmet remélni, hiszen neki még nagyon sok tapasztalatot kell gyűjtenie itt. Hmm, gondoljunk csak vissza, hogy mi is történt idén Aucklanden?
A WRC-k bajnokságán kívül ez a futam beleszámít a Super-2000-es világkupába, valamint az N-csoportos világkupába is, így szinte egész nap lesz autó a pályán. Az N-es világkupán a két helyi menő, Jari Ketomaa és Janne Tuohino fogja diktálni a tempót, míg Patrick Foldin a Subaruval próbálja majd megállítani őket.
Az idei Finn Rally két okból is rendkívüli esemény. Egyrészt az idei verseny lesz a 60 Finn Rally, másrészt, (és ami a legnagyobb örömet okozza a Tifosi finn megfelelőjének) Juha Kankkunen 22. alkalommal áll rajthoz hosszú kihagyás után a hazai VB futamán. A háromszoros győztes nem valószínű, hogy a hétvégén megszerzi negyedik diadalát, de mindenképp szeretne a Top10-ben Végezni a Stobart csapat Ford Focus WRC-jével.
A gumiabroncsok?
Minden összkerekes autóval induló versenyző a Pirelli Scorpion's murvagumit fogja használni, amiből választhatnak puha összetételűt is. A versenyzők két pótkereket vihetnek majd magukkal, amire lehet, hogy szükség is lesz, főleg az első körben, amikor a pilóták még takarítják a pályát, a defektveszélyes kövektől.
|