| HÍREK : Alig változnak a gumik a tankolás betiltása miatt |
Alig változnak a gumik a tankolás betiltása miatt
2009.11.13. 15:04
A Bridgestone technikai igazgatója, Hirohide Hamashima elárulta, hogy jövőre hiába lesznek nehezebbek az autók a verseny közbeni tankolás betiltása következtében, a gumikat emiatt nem kell drámaian megerősíteni.
A Bridgestone-t nem állítja különösebben komoly műszaki kihívás elé, hogy a gumijainak jövőre az eddiginél mintegy 100 kg-mal nagyobb terhelést kell majd elviselniük, állítja a vállalat sportprogramjának technikai igazgatója, Hirohide Hamashima.
Az F-1-es autók eddig ritkán cipeltek 60-80 kg-nál több benzint - bár Romain Grosjean például 105 kg-os üzemanyagszinttel vágott neki az idényzárónak Abu Dhabiban -, jövőre viszont a futam közbeni tankolás betiltása miatt 160-180 kg-val fognak elrajtolni.
"Az autók úgy 100 kg-mal nehezebbek lesznek a versenyek elején, ezért a gumiknak is erősebbnek kell majd lenniük" - idézi Hamashimát a Bridgestone sajtóirodája által közölt interjú. - "Ha azonban meggondoljuk, hogy az autókra adott esetben 2000 kg-nyi leszorítóerő is hathat, a 100 kg plusz a gumik keveréke és szerkezete szempontjából nem jelent túl nagy többletet."
"A csapatok és versenyzők számára viszont újabb kihívás lesz a tankolás betiltása. Én arra számítok, hogy a szezon folyamán alakulni fognak a boxstratégiák, ahogy mindenki rájön, milyen megoldások működnek a legjobban. A versenyzőknek ki kell használniuk azt a képességüket, hogy mennyire tudják kímélni a gumikat a futamok elején, különösen a rajtnál, amikor az autók a legnehezebbek, a gumik pedig a leghidegebbek lesznek."
Amikor az F-1 idén, 11 szezon után visszatért a slickekhez, az első gumik szélességét a szabályokban nem csökkentették az 1998 előtti méretre. Jövőre viszont megteszik, amitől változni fog az autók optimális súlyelosztása is.
"2010-től keskenyebbek lesznek az első gumik, így kedvezőbb lesz a tapadási egyensúly az első és hátsó tengely között" - magyarázta Hamashima. - "Amikor visszatértünk a slickekhez, megtartottuk a bordázott gumik szélességét, ezért az első kerekek tapadása arányaiban jobban nőtt, mint a hátsóké. Ezt fogjuk kijavítani azzal, hogy az első gumikat keskenyebbé tesszük."
Hamashima a versenyzésben "természetellenesnek" nevezte a bordázott gumikat, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem tartja hiábavalónak a velük eltöltött éveket sem.
"Rengeteget tanultunk a forma-1-es részvételünkből" - mondta arra utalva, hogy a Bridgestone 2010 végén elhagyja a világbajnoki sorozatot. - "A bordázott gumik tizenegy éve sokat tett hozzá a fejlesztéseinkhez. A bordázott gumik nem természetesek az autósportban, ezért műszakilag nem volt könnyű kihozni belőlük a megfelelő teljesítményt. A velük megszerzett tapasztalatainkat viszont kamatoztatni tudtuk az igazi versenygumik, a slickek kapcsán is."
|