| HÍREK : Abu-Dzabi statisztikák |
Abu-Dzabi statisztikák
2009.11.08. 16:11
Múlt vasárnap véget ért a 2009-es Forma-1-es szezon, az évadzárónak az újonc Abu-Dzabi adott otthont. Az új helyszínen Lewis Hamilton indulhatott a pole-ból a történelmi, vagyis első győzelmet azonban Sebastian Vettel szerezte meg a Red Bull-Renault-val, aki így összetettben a második pozícióban zárt.
Utolsó idei, futam utáni statisztikánk elkészítéséhez ezúttal is az autosport.com adataiból szemezgettünk.
A szezonzárónak a világbajnoki címek szempontjából már nem volt tétje, hiszen Jenson Button Brazíliában megnyerte a bajnokságot, míg csapata, a Brawn GP a konstruktőrök között lett első. A második helyezésért azonban még nagy volt a csata Rubens Barrichello és Vettel között, míg a csapatok versenyében a McLaren-Mercedes és a Ferrari küzdött a harmadik pozícióért.
Az első Abu-Dzabi Nagydíjon tehát Lewis Hamilton volt a leggyorsabb az időmérőn, a mclarenes az idei legnagyobb előnnyel lett a pole pozíció tulajdonosa, előnye 0,667 másodperc volt a második Vettellel szemben. Ennél nagyobb különbség az első és a második rajtkockát megkaparintó versenyző között utoljára 2005-ben a Hungaroringen volt, akkor Michael Schumacher verte 0,897 másodperccel Juan Pablo Montoyát. Az elmúlt tíz évben a 174 kvalifikáción mindössze nyolcszor volt nagyobb 0,667 másodpercnél a különbség az első két helyezett között.
Hamilton kiváló esélyekkel várhatta a rajtot, ám először esett meg vele, hogy műszaki hiba miatt feladni kényszerült a versenyt, amelyen egyébként az élen haladt. A McLaren-Mercedesben a hátsó fék hibásodott meg, és a csapat jobbnak, biztonságosabbnak látta, ha a 2008-as világbajnok inkább kiáll. A brit pilóta 52 versenyt úszott meg műszaki hiba nélkül, a rekordot azonban a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher tartja, aki 58 futamon nem esett ki technikai meghibásodás miatt.
A Ferrari számára nem végződött jól kvalifikáció szempontjából (sem) a 2009-es év, hiszen a pilóták egyszer sem indulhattak az első rajtkockából, ilyen utoljára 1993-ban esett meg a maranellóiakkal.
Hamilton egyébként tizenhetedszer rajtolhatott az élről, ezzel beérte az örökranglistán Sir Jackie Stewartot a 14. helyen. Giancarlo Fisichella ugyanakkor F1-es pályafutása során tizedik alkalommal kényszerült arra, hogy az utolsó rajtkockát foglalja el, az olasz ezzel az eredménnyel az ezt számon tartó listán az ötödik helyen áll Paul Belmondóval és Ricardo Rossettel holtversenyben. Ezt a listát Tarso Marques vezeti, aki tizenötször startolt a legutolsó rajtkockából.
Barrichello végül elvesztette a második helyet a pilóták pontversenyében Vettellel szemben, aki nyert Abu-Dzabiban, miközben a veterán brazil, aki jövőre a Williams istálló versenygépét vezetheti, csak a negyedik lett a látványos pályán. Barrichello 128. futamán végzett a pontszerzők között, ezzel holtversenyben a második az örökranglistán Alain Prosttal. Tekintettel jövő évi szerződésére azonban, néhány hónap múlva egyedül birtokolhatja a második pozíciót. Ezt a listát, csakúgy, mint számost F1-es statisztikát, Schumacher vezeti, aki 190 versenyen szerzett pontot a királykategóriában eltöltött évei alatt.
A 2010-ben a Ferrari overallját magára öltő Fernando Alonso szeretett volna szép eredménnyel búcsúzni eddigi csapatától, a Renault-tól, a kétszeres világbajnokot azonban csak a 14. helyen intették le Abu-Dzabiban, ezzel pedig megismételte idei leggyengébb eredményét, amit Silverstone-ban jegyzett. A francia gyári csapat másik pilótája, Romain Grosjean sem került a pontszerzők közé, a Renault-val legutóbb a 2002-es szezonban történt meg az, hogy három egymást követő futamon nem került a legjobb nyolcba.
A jövő évi Abu-Dzabi Nagydíjon biztosan nem láthatjuk a BMW-Saubert és a Toyotát, a két gyári alakulat utolsó szezonját töltötte a Forma-1-ben.
|