HÍREK : Mennyire voltak sikeresek a szabályváltoztatások? |
Mennyire voltak sikeresek a szabályváltoztatások?
2009.08.20. 13:14
Az idei esztendőben számos szabályváltoztatás lépett életbe a Formula-1-es bajnokságban, amelyek az eredeti tervek szerint több előzést tettek volna lehetővé. Mivel egyes csapatok megtalálták a lehetőséget arra hogy hogyan kompenzálják az aerodinamikai korlátozásokat, megváltoztak az erőviszonyok, de az előzések továbbra sem gyakoriak a versenyeken. A Spox a szabályváltoztatásról kérdezte a pilótákat és a technikai szakembereket.
Az egyik leglátványosabb újítás a bordázatlan gumik visszatérése volt, amely osztatlan sikert aratott.
Williy Rampf: "Egy Formula-1 autóra slick gumik valók, de ha valaki nem tudja megfelelően felmelegíteni az abroncsokat, akkor lassú köridőket teljesít. Ha lassú a köridő, akkor a kanyarban is alacsony is a sebesség. Kis tempónál a gumik kisebb terhelésnek vannak kitéve, és így nem lehet felmelegíteni őket. Ez a dominó hatás. Számos körre van szükség, hogy az abroncsok megfelelően dolgozzanak. Ez ellen legfeljebb annyit tehetünk, hogy változtatunk a futómű beállításain, de ez is csak bizonyos mértékben segít."
Jarno Trulli: "Örülök, hogy újra slick gumikkal versenyezhetek. Az autó vezetősége tekintetében azonban nem sok minden változott meg a számomra. Eleinte alkalmazkodni kellett, de ez gyorsan ment."
Az évadot megelőzően a csapatok mellőzni akarták a hibrid rendszer használatát, de a BMW ragaszkodott ahhoz, hogy az új technológia a sportban is hozzájáruljon a környezetvédelemhez. Eleinte még négy csapat használta, jelenleg azonban csak a Ferrari és a McLaren autóiban található meg a kinetikus energia visszanyerő rendszer.
Willy Rampf: "Ha már akkor tudtam volna, amit most tudok, KERS nélküli autót építettem volna. A FOTA megegyezett abban hogy jövőre nem használja, de később biztos alkalmazni fogják az új technológiát."
Az aerodinamikai újítások közé tartozik a keskenyebb és magasabb hátsó légterelő, valamint az alacsonyabb, de szélesebb első szárny, hogy ötven százalékkal csökkentsék a leszorító erőt. Az új állítható szárnyakat egyesek még nem használták.
Hirohide Hamashima: "Nem volt meglepő, hogy a bordázatlan gumikkal két másodperccel javult a köridő. Az viszont meglepett, hogy a csapatok milyen nagy előrelépéseket tettek az aerodinamika terén."
Willy Rampf: "Az ötven százalékos leszorító erő csökkentésből mára szinte semmi sem maradt, ami nagyrészt a diffúzornak köszönhető, amely új lehetőséget adott az aerodinamika terén."
Jarno Trulli: "Az előzés valamivel könnyebb, de még sokat kell tenni azért, hogy valóban egyszerűbb legyen."
Fernando Alonso: "Verseny közben még nem állítottam a légterelőn."
A 2010-es esztendőben csökkentik az első kerekek méretét, és nem lesz lehetőség a verseny alatti tankolásra sem. A Technikai Szabályzat többi pontja csak néhány részletben fog eltérni az idei előírásoktól.
Hirohide Hamashima: "Az autók gyakran túlkormányozottak, mert a súlypont hátrébb van, ezért a csapatok kérésére 2010-ben keskenyebb lesz az első kerék."
Norbert Haug: "A nagyobb tank miatt meg fognak változni az autók, ami optikai módosításokkal jár. A rajtnál az autó súlya 760 kilogramm lesz 650 helyett. A tavalyi és az idei versenygép csak annyira hasonlít egymásra, mint egy magasház egy kunyhóra. A jövő évi és az idei autó között azért nem lesz olyan nagy a különbség."
|