HÍREK : Vissza a Forma-1-be! |
Vissza a Forma-1-be!
2009.08.13. 10:26
Michael Schumacher-nek (egyelőre?) nem sikerült a visszatérés. Vajon kik próbálkoztak korábban ezzel? Következzenek a nagy, és a kevésbé nagy visszatérők.
Schumacher mindent megtett, hogy visszatérhessen, ám végül ez nyak, illetve koponya sérüléseinek köszönhetően nem sikerült.
De vajon kik próbáltak korábban visszatérni? Voltak köztük világbajnokok? Jöjjenek a válaszok. Vissza a Forma-1-be.
A Forma-1 történelmének hajnalán viszonylag gyakori volt a visszatérés, ugyanis az ekkori autók biztonsági „alulképzettsége” miatt egy baleset komoly sérülésekkel, kórházi kezelésekkel járhatott.
Így kellett visszatérnie Juan Manuel Fangio-nak is. 1951-ben megnyerte a világbajnokságot, majd jött 1952. Ebben az esztendőben szinte az egész szezont kihagyta, mivel korábbi istállója, az Alfa Romeo, elhagyta a Forma-1-et.
Fangio-nak így nem volt más lehetősége, mint hogy új csapatot keres. Dundrodban találkozott a Maserati vezetőivel, pontosabban előbb versenyzett, majd tárgyalóasztalhoz ült velük. Egyezségre is jutott, a következő versenyen, Monzában, beülhet az egyik Maseratiba.
Az egyetlen bökkenő az volt, hogy a verseny másnap volt. Fangio délután repülőre ült, ám Franciaországban lekéste a csatlakozást, így azt a döntést hozta, hogy kocsiba ül, és levezet a verseny helyszínére. Másnap, fél órával (!) a futam kezdete előtt érkezett meg. Talán a kimerültség, és az autó ismeretének hiánya okozta azt, ami aztán a második kanyarban történt.
Fangio ugyanis, elvesztette az irányítást Maserati-ja fölött, így a mezőny hátsó feléből induló versenyző, kicsúszott. A probléma csak az volt, hogy egy füves töltésnek csapódott az autója. A versenygép pörgött, forgott, hol éppen a levegőben, hol a földön. Fangio kirepült a kocsiból és súlyos sérülésekkel korházba is szállították. A sérülései közül a legkomolyabb, az eltört nyakcsigolyája volt. Az idény hátralevő részét – érthetően – rehabilitációval töltötte, hazájában.
1953-ban tért vissza, majd 1954-1957-ig négy világbajnoki címet szerzett. Ennél jobb visszatérés nem is kell.
A következő visszatérőnk, 1961 világbajnoka, az amerikai Phil Hill. 1964-ben hagyta abba a Forma-1-et, ám 1966-ba visszatért, hogy egy kamerával felszerelt autóban segítsen forgatni „Grand Prix” című filmet.
A következő visszatérőt nem kell bemutatni. Niki Lauda kétszer is visszatért. Először, mikor hat héttel súlyos balesete után (amiben komoly égési sérüléseket szenvedett) már autóban ült Monzában. Végül negyedikként ért célba.
1979-ben az osztrák versenyző idény közben felhagyott a Forma-1-el, ugyanis repülőtársaságára szeretett volna koncentrálni. 1982-ben azonban visszatért, nyert két versenyt.
1984-ben fél ponttal megverte csapattársát, Alain Prost-ot és világbajnok lett. 1985-ben aztán végleg abbahagyta.
1979 világbajnoka, Mario Andretti sem elsőre hagyta el a száguldó cirkuszt. 1982-ben Monzában újra a Ferrariba ült, meg is szerezte az első rajtkockát végül harmadik lett. Még egy futamon indult el, ahol kiesett.
1979 után következzen 1980, azaz Alan Jones, aki 1981-ben vonult vissza. Azonban nem végleg, ugyanis 1985-ben beült Beatrice Lola autójába, ahol 1986 végéig versenyzett. Sikerek nélkül.
1982-ben úgy tűnt James Lammer pályafutásának vége, mivel kitették a Theodore csapatból. Azonban 10 évvel később beült a March autójába, ahol két versenyen vehetett részt. Legjobb eredménye egy 12. hely.
Ismételten egy világbajnok következik, Nigel Mansell. A brit versenyző 1992-ben visszavonult, világbajnokként. 1994-ben azonban, Ayrton Senna halála miatt, 4 verseny erejéig visszatért. Az első verseny ahol újra a Williams volánjánál ülhetett, a Francia Nagydíj volt. Rögtön meg is szerezte az első rajtkockát, ám végül kiesett.
A szezon utolsó futama, az Ausztrál Nagydíj azonban nagyon jól sikerült, ugyanis Mansell megnyerte. 1995-ben ismételten visszatért a brit, két versenyre ült be a McLaren egyik autójába. Inkább kevesebb, mint több sikerrel…
Újabb világbajnok a sorban, Alain Prost személyében. A francia versenyzőnek a Ferrarival folytatott vita miatt kellett végül kényszerpihenőt tartania, kihagynia az 1992-es szezont. 1993-ban visszatért és világbajnok lett, majd így vonult ismételten vissza.
Később a McLaren és a Ferrari is megkereste és próbálta visszahozni a száguldó cirkuszba, ám nem sikerült meggyőzniük.
1999-be ugrunk, amikor Alex Zanardi tért vissza a száguldó cirkuszba. Az olasz 1994 után ülhetett Forma-1-es autóba, ám ekkor már kétszeres Champ Car bajnokként. Nem sikerült pontot szereznie a Williams-szel.
2003-ban már mindenki azt hitte vég Jacques Villeneuve Forma-1-es karrierjének. Szakított a BAR-ral, úgy tűnt mindennek vége. Azonban váratlanul a szezon végére aláírta a Renault-hoz, majd az lehúzott még két évet a Sauber-nél (később BMW Sauber). Ismételten kacérkodik a visszatéréssel…
2007-ben egy fiatal tehetséges német versenyzőt, Timo Glock-ot kapta vissza a száguldó cirkusz, mikro aláírt a Toyotához. Glock 2004-ben már eltölthetett egy évet a Jordan-nél, ám után átkerült a GP2-be és a Champ Car-ba. Előbbiben bajnok is lett.
A legfrissebb pedig Luca Badoer visszatérése, aki csaknem 10 év után állhat oda a rajtrácsra. Legutóbb 1999-ben a Minardi csapatánál versenyzett.
Az utolsó kérdés már csak az, beáll-e ebbe a sorba még Michael Schumacher? Idén nem valószínű, de meglátjuk mit hoz a jövő.
|