HÍREK : Az új szabályok hogyan hatnak a 2011-es szezonra |
Az új szabályok hogyan hatnak a 2011-es szezonra
formula.hu 2010.12.26. 15:39
A BBC újságírója Ted Kravitz elemzi a 2011-ben életbelépő szabályok hatásait. Az Abu Dhabi Nagydíjon az előzni képtelen és ezért a világbajnoki címet elbukó Fernando Alonso több előzést vár az új szezontól, de vajon tényleg így lesz?
Hogyan is működik az állítható hátsó szárny?
A Formula-1-es autók hátsó szárnya két fontos alkatrészből áll, az egyik a fő szárny, a másik a fék szárny, 2011-től ez utóbbi lesz mozgatható (lenyitható) 5 centiméteres határon belül, ami jelentős hatással lesz az aerodinamikára. A fékszárny állítása révén több levegő tud majd átáramlani a hátsó szárnyon keresztül az eredménye pedig hasonló lesz az idei F-csatornához. Az állítással kapcsolatban azonban még kérdés, hogy a csapatok elektronikus, vagy hidraulikus állítási lehetőséget választanak. Továbbá ez és a KERS azt fogja jelenteni, hogy a pilótáknak jövőre két újabb gombbal gazdagodik a kormányon található eddig sem csekély nyomógomb készlete, ráadásul ezt a két gombot egy időben kell majd használniuk a sikeres előzések érdekében.
Mikor és hogyan használják majd?
A pilóták a szabadedzéseken és az időmérőedzéseken ott és annyiszor élnek a hátsó szárny állítási lehetőségével ahol, és amikor csak akarnak. A versenyeken azonban csak egy előre meghatározott egyenesben lesz lehetőségük azt használni. Például Silverstoneban a Hangar egyenesben, vagy Barcelonában a célegyenesben, néhány pályán azonban nincs tökéletes hely ebből a szempontból. Továbbá a pilóták a kijelölt egyenesnek csak egy bizonyos részén élhetnek a szárny állításának lehetőségével, a fékezések alatt például már nem (amikor a pilóta a fékre lép a rendszer megszűnik működni). Ráadásul a pilóták nem használhatják majd a verseny első két körében, vagy a biztonsági autós periódusokat követő első két körben. Végezetül a pilóták csak abban az esetben használhatják majd a rendszert, ha az előttük lévő pilótát 1 másodperc, vagy annál kisebb különbséggel követik. Erről majd az autók elektronikus ellenőrző rendszere (ECU) küld információkat a versenyirányító testülethez, akik majd a versenyautókban lévő lámpák segítségével tájékoztatják a pilótákat arról, hogy aktív a hátsó szárny állító mechanizmusuk. Fontos még, hogy az elől lévő pilóta nem használhatja a hátsó szárny állító berendezését az előzés megakadályozására, de ha ő előtte is van egy körön belül lévő versenyző kevesebb, mint 1 másodpercre, akkor természetesen náluk is aktív lesz a rendszer, így akár védekezésre is feltudják majd azt használni.
Mit fog ez a versenyben jelenteni?
Először is elkerülhetetlenül megváltozik a versenystratégia. A bajnoki címért küzdő gyorsabb autókat kevésbé tudják majd feltartani a középmezőny autói. Az Abu Dhabiban látottakhoz hasonló helyzet kisebb eséllyel fog a jövőben megismétlődni, mert a gyorsabb autók könnyen felzárkóznak majd a lassabbakra és a hátsó szárny állítási engedély birtokában könnyebben meg is előzhetik a kevésbé gyors ellenfeleiket. Ez az élmezőny számára nagyobb szabadságot jelent majd a bokszstratégia kidolgozásánál is. Ez tehát elsősorban a Red Bull, a Ferrari és a McLaren pilótái számára lesz kedvező, akiknek nagyobb esélye lesz majd a futamgyőzelmek megszerzésére.
De mi történne egy olyan helyzetben, amikor két élcsapat küzd egymással. Nézzük például Szingapúrt. Szingapúrban Alonso és Vettel küzdött egymással a győzelemért, 2010-ben Alonso a verseny teljes távja alatt menekült a Red Bull fiatal német pilótája elől, aki állandó nyomás alatt próbálta tartani Alonsót. 2011-ben azonban minden megváltozik, Vettelnek csak egy feladata lesz eldönteni, hogy valóban gyorsabb e a spanyolnál és akkor 1 másodpercre meg kell közelíteni ellenfelét, majd a hátsó szárny állítási engedély megérkezése után megelőznie, a sikeres előzést követően pedig biztonságos előnyt kiépítenie magának, vagy dönthet úgy is az üldöző, hogy megvárja az utolsó kört, mert például nem biztos benne, hogy megvan a kellő teljesítmény fölénye arra, hogy biztonságos távolságba meneküljön az első hely átvétele után, ezért mindent egy lapra feltéve csak a verseny utolsó körében próbálja majd meg az előzést. Alonso így a 2011-es szabályoknál vert helyzetben lett volna, és csak akkor lenne esélye egy hasonló szituációban, ha valóban az övé a gyorsabb autó. Tehát jelenleg úgy tűnik, hogy az új szabály elsősorban a gyorsabb autóknak fog kedvezni, míg a hasonló teljesítmény szinten lévő autóknál továbbra is kérdéses, hogy mennyiben is fogja segíteni az előzéseket.
Természetesen ez csak elmélet és az állítható hátsó szárny hatásosságára csak a szezonnyitó Bahraini Nagydíjon kapunk majd választ.
|