HÍREK : Nem dolgozhatnak a csapatok az edzésnapok előtti éjszaka |
Nem dolgozhatnak a csapatok az edzésnapok előtti éjszaka
a5.hu 2010.12.15. 06:50
Az FIA hétfőn végre nyilvánosságra hozta a Forma-1 2011-es Technikai és Sportszabályzatát, amely számtalan újdonságot tartalmaz - köztük azt, hogy a csapatok személyzete az edzésnapok előtti éjjel nem dolgozhat.
Az FIA hétfőn este végre nyilvánosságra hozta a Forma-1 2011-es Technikai és Sportszabályzatát, amelyek tartalmazzák a Motorsport Világtanács múlt pénteki ülésén szentesített módosításokat.
A számtalan apró változtatás közül kiemelkedik a Sportszabályzat új, 30.19-es paragrafusa. Kiköti, hogy a csapatoknak azon tagjai, akiknek "bármilyen közük van az autók üzemeltetéséhez", a pénteki és szombati első szabadedzés kezdete előtt tíz órával be kell fejezzék a munkát, és hat órán át nem dolgozhatnak. Ez a hagyományos európai időbeosztás szerint azt jelenti, hogy amikor a péntek délelőtti tréning 10 órakor startol, előzőleg éjfél és reggel 6 óra között mindenkinek pihennie kell.
A szabályzat szövegéből kiderül az is, hogy valóban visszatér a korábban éveken át érvényben lévő 107 százalékos szabály, mégpedig olyan formában, hogy aki a Q1-ben a legjobb Q1-es köridőhöz képest e határon kívül kerül, nem indulhat a versenyen. Ez alól azonban, ahogy előzőleg is, a sportfelügyelők "különleges esetekben" - ha például az illető a szabadedzéseken futott elég jó kört, csak az időmérőn valamiért akadályoztatva volt - tehetnek kivételt.
Bővítették a sportelügyelők által a vétségekért kiróható büntetések körét is, háromról hétre, így a jövőben például tetszőleges nagyságú időbüntetéssel is sújthatnak valakit.
Fontos módosítás, hogy a versenyzőknek 2011-ben az eddigi négy helyett már öt egymást követő nagydíjon kell használniuk ugyanazt a sebességváltót, bár - csak a következő évre - kaptak egy olyan könnyítést, hogy az első idő előtti cseréért még nem kapnak büntetést.
Megszabták viszont, hogy milyen retorzió jár azért, ha valaki nem használja mindkét keverékű száraz gumit egy nem esős versenyen: ezért mindenkit automatikusan ki fognak zárni, kivéve, ha a futamot idő előtt szakítják meg, mert akkor 30 másodpercet hozzáadnak az illető idejéhez.
A hétvégén a versenyzők rendelkezésére álló slick gumiszettek száma nem változott - pénteken ezután is három, a hétvége további részében pedig nyolc garnitúrával gazdálkodhatnak -, de tisztázták, hogy egy szett attól a pillanattól kezdve számít "használtnak", hogy az időmérő transzponder szerint kihajtottak vele a pályára. Ennek a futamokon lehet jelentősége, hogy senki ne az utolsó körben menjen ki a boxba átváltani a másik keverékre, ott szelve át a célvonalat is.
A boxutca pályához közelebb eső felét, a "fast lane"-t, szélességében korlátozták, mégpedig 3.5 méterre, hogy az autóknak ott ne legyen lehetőségük egymás mellett haladva versenyezni, ami már többször veszélybe sodorta a garázsok előtt tartózkodó szerelőket. A csapatoknak ezután "egyértelműen" jelezniük kell majd azt is, hogy pontosan mikor indították útnak az autójukat a kerékcsere után.
Aki a felvezető körben elveszíti eredeti pozícióját, és a boxbejárat előtti 1. Safety Car-vonalig nem tudja visszaszerezni, a rajtrács vége helyett mostantól a boxból lesz kénytelen rajtolni. Meghatározták azt is, hogy szombattól - különösen az időmérőn - mindenkinek a legjobb pénteki időhöz képest 145 százalékon belül kell majd teljesítenie a le- és felvezető köreit a két Safety Car vonal között, hogy túl lassan haladva ne akadályozzon senkit.
Emellett bekerültek a Sportszabályzatba a sportszerű vezetés etikai normái is, bár ezeket változtatás nélkül emelték át az FIA összes versenysorozatára érvényes Nemzetközi Sportkódexből. Ezek közé tartozik, hogy védekezés közben legfeljebb egyszer lehet irányt váltani.
A Technikai Szabályzat pedig tartalmazza a várt módosításokat, így az F-csatorna és a dupla diffúzor betiltását, valamint a mozgatható hátsó vezetőszárnyak használatának engedélyezését. Jövőre visszatér a 2009-ből ismert KERS is, bár a szabályzat ezt idén sem tiltotta, csak a csapatok állapodtak meg benne egymás között, hogy nem használják.
|