HÍREK : Helmut Marko - A Red Bull titkos csapatvezetője |
Helmut Marko - A Red Bull titkos csapatvezetője
motorsportal.hu 2010.12.06. 15:48
A grazi jogász, Dr. Helmut Marko 1999 óta vezeti a Red Bull utánpótlás-nevelő programját, amelynek keretén belül számos versenyző fordult meg a különböző autósport szériákban, így a Formula-1-ben is. Bajnoki címet azonban egyelőre csak egyetlen pilóta szerzett az elit géposztályban: a Red Bull Racing színeiben versenyző Sebastian Vettel, a 2010-es évadban.
A bennfentesek a Red Bull titkos csapatvezetőjének tartják az osztrák szakembert, aki szabad kezet kapott a konszern vezetőjétől, Dietrich Mateschitz-től a különböző autósport projektek vezetésére és felügyelésére. A korábbi autóversenyző, majd Formula-3000-es csapatvezető 1999 óta figyeli az ígéretes tehetségeket és támaszt nagy követeléseket velük szemben. A Red Bull Junior Team tagjainak maximális teljesítményt kell nyújtaniuk és minden téren meg kell felelniük a salzburgi cégvezetés követeléseinek, Marko ugyanis azt az elvet vallja, hogy "csak a legjobbak érhetnek révbe."
A Red Bull fiatal versenyzőket támogató projektje Marko felügyelete mellett folyamatosan bővült. A Jaguar Team megvásárlása után a Red Bull 2005-ben már saját csapattal versenyzett a Formula-1-ben, Christian Horner vezetésével. Egy évvel később – Marko révén – sikerült leszerződtetni a Formula-1 egyik legsikeresebb tervezőjét, Adrian Newey-t, így létrejött a szaksajtó által csak triumvirátusként emlegetett hármas csapatvezetés.
A Red Bull a versenyzői kvalitásokat előbbre valónak tartja a nemzetiségnél, amiért számos kritikát kaptak, különösen miután Christian Klien kikerült a projektből. "A Red Bull egy globális cég, amely a tehetségeket támogatja és nem nemzetiség szerint válogat. Akiben nincs meg a potenciál arra, hogy sikeres Formula-1-es versenyző legyen, attól megválunk" – közölte Marko.
Sebastian Vettelnek azonban nem kellett attól tartania, hogy a Red Bull búcsút int neki, ugyanis már a gokartos korszakában felfigyeltek rá és támogatták a pályája során, amelynek eredménye a Formula-1-es bajnoki cím volt. Marko szerint ezzel a sikerrel igazolták, hogy a Red Bull Junior projekt nem véletlenül követel sokat a versenyzőktől.
Markus Friesacher, aki 1999-ben a Red Bull csapatával versenyzett a Formula-3000-ben, a Speedweek hasábjain méltatta Marko munkáját. "Marko doki nélkül nem tartana itt a projekt."
Az 1943-as születésű szakember maga is autóversenyző volt. A legnagyobb sikere az 1971-es Le Mans-i 24 órás versenyen aratott győzelme volt. Nem sokkal később a Formula-1-ben bizonyíthatott, de nem sokáig élvezhette a száguldó cirkusz atmoszféráját, az 1972-es Francia Nagydíjon ugyanis a sisakjára egy kő verődött fel, amely olyan súlyos szemsérülést okozott, hogy fel kellett adnia a karrierét.
Marko, aki korábban Jochen Rindttel járt egy iskolába, hatalmas tiszteletnek örvend a Red Bullon belül. Nem véletlen, hogy az Abu-Dzabiban szerzett győzelem és bebiztosított bajnoki cím után ő képviselhette a csapatot a dobogón
|