HÍREK : Krónika a Formula-1 2010-es évadáról |
Krónika a Formula-1 2010-es évadáról
f1-live.hu 2010.12.04. 11:24
Alig másfél hónappal a 2009-es világbajnokság befejezése után, karácsony előtt pár nappal jelentették be a Mercedes csapat egyik versenyzőjét, ami nagyon nagy meglepetést okozott. Ross Brawn felkonferálta versenyzőjét, és az ajtó mögül nem más lépett ki, mint a hétszeres világbajnok Michael Schumacher.
Ezzel a szenzáció már megvolt a 2010-es évadra, pedig még át sem lépte a naptár az újévet. Mindenki örült a visszatérésének, a Formula-1 ura, Bernie Ecclestone is lelkes volt. Örült neki, hogy Schumacher újra a mezőnyben van és rögtön jósolni kezdett a jövő évre: "Benne van, hogy újra bajnok lesz, de ugyanez igaz négy másik versenyzőre is. Legfőképp azon múlik majd, hogy kinek lesz jobb az autója. A fiatalok természetesen mind le akarják majd győzni, ő pedig meg akarja mutatni nekik. Ez a legszebb az egészben! Hamilton, Alonso is kemény riválisa lesz, de én azt jósolom, hogy Sebastian Vettel lesz a következő világbajnok"
Amint a fentiekből olvashattuk, nem akármilyen szezon elé nézett a Formula-1 2010-es mezőnye. Hogy mi történt a 19 verseny alatt és ki örülhetett a végén a végső győzelemnek? A sorok közül megtudhatjuk.
A szezon főbb újításai
Erre az idényre száműzték az autókból a KERS-t, míg az előző év műszaki újdonsága, a dupla diffúzor megmaradt. A legérdekesebb műszaki megoldás a McLaren csapatához köthető, ahol kifejlesztették az F-csatornát. Ez a csatorna a pilótáktól függ legjobban, aki szabályozza a levegő áramlását, amely keresztülmegy az autón és ezzel kisebb sebességkülönbség léphet fel.
Ettől az évtől kezdve a bokszutcában csak kerékcsere van, a tankolást betiltották. A versenyzők továbbra is kötelesek voltak versenyenként egy szett lágy és egy szett kemény keverékű gumit felhasználni, természetesen eső esetén ez a szabály felborult.
Változott a pontszámítás is. Immáron az első 10 helyezett kap pontot, a következő sorrendben: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.
Az idei évtől 24 fősre bővült a mezőny. A régebbi csapatok mellett debütált a Virgin, a Lotus és a HRT. Mindhárom csapat épphogy össze tudta kaparni az autóját az idénynyitóra, ami az év során meg is látszott a teljesítményükön.
A csapatok közül a legjelentősebb változás a Ferrarinál és a McLarennél történt. Kimi Raikkönen idén elment rallyzni, helyére Fernando Alonso érkezett. A McLarennél Hamilton csapattársa a címvédő Jenson Button lett. A tavalyi bajnok Brawn GP-t a téli szünet folyamán megvásárolta a Mercedes, és már fentebb olvashattuk, hogy rábírták Michael Schumachert a visszatérésre. A Renault idén Robert Kubicát igazolta le, mellé újoncként az orosz Petrov került. Peter Sauber visszavásárolta csapatát a BMW-től, két pilótának pedig leigazolta de la Rosát és Kobayashit. A Red Bull változatlan felállással, Vettel-Webber párossal versenyzett.
Bahreini Nagydíj:
Ebben az idényben a 2006-oshoz hasonlóan Bahreinben kezdődött a versenyek sorozata. A pálya leghosszabb vonalvezetését használták, amely 6299 m hosszú, a verseny 49 körös volt. Az időmérőn a Red Bullt hajtó Vettel volt a leggyorsabb, mögötte a két Ferrari sorakozott fel a rajtrácsra Massa és Alonso sorrendben. Már a szabadedzéseken lehetett látni, hogy az újonc csapatok fényévekre vannak a többiekről, így nekik bérelt helyük lett az utolsó sorokban.
A rajtnál Vettel jól jött el, Alonso megelőzte Massát. Kubica és Sutil összeakadtak, amikor Webber elfékezte magát, de folytatni tudták a versenyt. Elsőnek az egyik újonc csapat versenyzője, a hrt-s Chandhock törte össze autóját. Ugyanerre a sorsra jutott csapattársa, Bruno Senna is, akinek a motorja ment tönkre. Nemsokára a két Virgin is feladta a küzdelmet. Az élen a versenytáv kétharmadáig egy unalmas vonatozást lehetett látni, majd egyszer csak Vettel autója elkezdett lassulni, és Alonso, Massa és Hamilton is elment mellette. A kocsijában a gyújtógyertya okozta a galibát, de be tudott jönni a 4. helyre. Ezzel Alonso megnyerte karrierje első ferraris versenyét. A visszatérő Michael Schumacher a 6. helyen futott be.
Ausztrál Nagydíj:
A két futam közötti szünetben hatalmas panaszáradat zúdult az új Formula-1-re, mivel az idénynyitón az izgalmak igencsak elmaradtak. Szerencsére ez nem volt igaz Ausztrál Nagydíjra. Ennek ellenére az időmérőn Vettel újra nem talált legyőzőre és meg is döntötte Schumacher 2004-es edzésrekordját.
A versenyen azonban minden más volt. Nem maradt el az égi áldás, amely a futam elején nehezítette a versenyzők dolgát. A rajtnál Button pöckölte meg Alonsót, aki megpördült, de autójának semmi baja nem lett. Nem úgy Schumachernek, aki ennek a kis balesetnek az áldozata lett, mehetett a bokszba szárnycserére. Schumi a 10. helyig, Alonso a 4.-ig küzdötte fel magát a verseny végére. A második kanyarban Kobayashi pördült meg és áldozatul szedte Hülkenberget, jöhetett a biztonsági autó. Nemsokára elsőként Button jött ki a bokszba száraz gumikért és ez jó húzásnak bizonyult. Vettel mögött találta magát, akit ezen a versenyen is üldözött a balszerencse, most a bal első kereke ment tönkre. Emiatt a kavicságyban végezte. Button vette át a vezetést, aki meg sem állt a célig. A vége felé a lelassuló Alonso szolgáltatta az izgalmakat, akit üldözött Hamilton és Webber. Azonban Webber túl optimistán ítélte meg az előzési lehetőséget és hátulról belerongyolt Hamilton autójába. Hamilton folytatni tudta a versenyt, a 6. helyen ért célba, míg Webber a szárnycsere után a 9. lett. Button győzött, a dobogóra a gyenge Renault-val brilliáns teljesítményt nyújtó Kubica és a néha-néha csúszkáló Massa kísérhette fel.
Maláj Nagydíj:
Az égi áldás most az időmérőn csapott le. A Ferrari és a McLaren pilótái túl optimistán ítélték meg az eső közeledtét és a Q1-ben túl későn jöttek ki mért körre. A jutalmuk az volt természetesen, hogy Button kivételével már nem tudták folytatni az időmérő többi etapját. Az első helyet Webber szerezte meg Rosberg előtt, Vettelnek most meg kellett elégednie a 3. hellyel.
A verseny rajtjánál azonban se Rosberg, se Webber nem tudott ellenállni Vettelnek, aki már az első kanyar után az élen találta magát és nem is adta ki a kezéből most a győzelmet. A hátsó sorokból induló nagyok közül Hamilton szolgáltatta először a szenzációt, amely majdnem botrányosra sikeredett. Utolérte Petrovot akit először megelőzött, majd az orosz visszaelőzte. Hamilton a második sikeres előzés után már jobbra-balra cikázva védekezett, amely sokak szerint szabálytalan volt, de nem büntették meg. A vége felé Alonso közeledett Buttonra, majd megelőzte. Az előzés után nem sokkal a Ferrari kilehelte a lelkét. Ahogy Palik László mondta: "Férfiasan esett ki". A versenyt Vettel nyerte, Webber 2. helye tette teljessé a Red Bull sikerét, míg Rosberg megszerezte a Mercedes első dobogós helyezését.
Kínai Nagydíj:
Az időmérőn újra a két Red Bull brillírozott, Vettel-Webber sorrendben ki is bérelték az első sort. A versenyen a mezőny pont akkor rajtolt el, mikor leszakadt az ég. Alonso kiugrott a rajtnál, ezzel megszerezte a vezetést, de a produkciójáért megkapta a jutalmát, a bokszutca áthajtásos büntetést kapott. A rajt utáni első körökben szinte mindenki a bokszba hajtott esőgumikért, ami nagy kavarodást okozott. Szintén az első körben még Liuzzi, Kobayashi és Buemi akadt össze, ami miatt jöhetett a biztonsági autó. A versenyen hatalmas csatákat vívott Hamilton. Először Vettellel akadt össze, a bokszban kerékcserék után még fej-fej mellett is haladtak, majd következett Schumacher, akivel oda-vissza előzték egymást, majd Hamilton elhúzott. Nála is érdekesebb előzést mutatott be Alonso, amikor a bokszbejárat felé vezető kanyarban előzte meg szemtelenül csapattársát, Massát. Az elején még úgy volt, hogy megszületik a Mercedes első győzelme, azonban Rosberg lecsúszott a pályáról, Button pedig elment mellette, majd a későbbiekben Hamilton is. A McLaren ezzel kettős győzelmet aratott Button-Hamilton sorrendben, míg a Mercedes örömét Rosberg tette teljessé, ezzel hármas Mercedes dobogó született. Alonso a 4., a két Red Bull, Vettel 6., Webber 8. lett.
Spanyol Nagydíj:
Az időmérőn újra a két Red Bull sajátította ki az első sort, azonban most Webber volt elől. Másnap Webber jól kapta el a rajtot és meg sem állt a célig. Ezen a versenyen okoztak először komoly galibát az új csapatok. Chandhok először Massa első légterelőjét rongálta meg, majd Alguersuarival koccant össze, az eredmény: Chandhok szárnycserére kényszerült, majd kiesett, míg Alguersuari egy áthajtásos büntetés után a 10. helyre hozta be autóját. Vettel eleinte tartotta Webber tempóját, a vége felé a fékjei kezdtek el rendetlenkedni. Hamilton rosszabbul járt, ő az utolsó körben kapott defektet és a falban végezte. Vettel bejött még 3-iknak, míg a helyiek örömére Alonso lett a 2. Schumacher a 4. lett, míg Barrichello a 18. helyről a 9-ikre hozta be a Williamset.
Monacói Nagydíj:
A harmadik szabadedzésen Alonso összetörte a Ferrarit, amit a szerelők nem tudtak megjavítani az időmérőre. Alonso így délután kettőkor kocsikázás helyett a monitoron figyelte versenyzőtársai időmérő edzését. Webber újra bombaformában autózott, ismét megszerezte a pole pozíciót. Most nem akárki volt mellette, hanem a gyenge Renault-t vezető Kubica, Vettel csak a 3. lett.
A rajtnál Webber simán eljött, Vettel lerajtolta Kubicát. Már az első körben megvolt az első kieső: Hülkenben az alagútban csapta falnak a Williamset, jöhetett a biztonsági autó. Ekkor egy okos taktikai húzást követően Alonso a bokszba hajtott és letudta egyetlen kerékcseréjét a futam alatt. A legnagyobb dráma azonban Buttonnak jutott: a szerelői autóján felejtettek egy műszert, amitől a motor elfüstölt. Alonso elképesztően jött fel, bár Di Grassi kicsit megpróbálta megnehezíteni a dolgát, de őt is sikerült megelőznie. A következő kiesés Barrichellónak jutott, aki defektet kapott a Massenet kanyarban, majd dühében kivágta a kormányt az autóból. A 75. körben jött a verseny legfurcsább balesete: Trulli Lotusa rámászott Chandhok HRT-jére, jöhetett a biztonsági autó, ami majdnem a végéig maradt benn. Az utolsó kör befejezése előtt bement a bokszba, a pilóták már csak a befutóra gyorsítottak fel. Webber győzött, Vettel lett a 2., míg Kubica 3. helye teljessé tette a teljes Renault dobogót. A hátulról feljövő Alonsót Schumacher viccelte meg a Safety Car kimenetele után, elvette tőle a 6. pozíciót. Azonban a versenybírák döntése értelmében visszakapta a 6. helyet, míg Schumit 20 másodperces büntetéssel jutalmazták cselekedetéért.
Török Nagydíj:
A két verseny közötti szünetben bejelentették, hogy Vettel sérült kasztnival versenyzett az előző két futamon, ezért nem tudta tartani Webber tempóját. Ennek ellenére az időmérőn Webber újra megszerezte az első rajtkockát, míg Hamilton lett a 2., az új kasztnit kapó Vettel idegességében elrontotta az utolsó kanyart és csaka 3. lett.
A versenyen Webber vezetett, Hamilton tapadt rá, de nem tudta megelőzni. A kerékcserék után Hamilton Vettel mögé jött vissza. A versenyt egy kis eső próbálta megzavarni, de sok vizet nem zavart. Ellenben az élen a két Red Bull között nagy csata bontakozott ki. Vettel megpróbálta megelőzni Webbert, azonban összeakadtak. Webbernek csak szárnyat kellett cserélnie, míg Vettel kiesett. Miután kiszállt a kocsiból, a közönségnek mutogatta, hogy Webber hibája az egész. Ezután a két McLaren vette át a vezetést, Hamilton-Button sorrendben, majd ők is bemutattak egy előzést oda-vissza, ezúttal sikeresen. Ezután meg sem álltak a célig, Webber lett a 3. A 800. futamát teljesítő Ferrarinak pedig nem nagyon volt oka örülni: Massa 7., Alonso 8. lett.
Kanadai Nagydíj:
A két verseny közötti szünetben sem csitult a két Red Bull közötti ütközés visszhangja. A vezetőség egyértelműen Webbert tette felelőssé Vettel kieséséért, amiért nem engedte el az ausztrál a németet. Innentől lehetett érezni, hogy a csapat szíve jobban Vettel felé húz.
Az időmérőn ezúttal Hamilton autózott a leggyorsabban, megszakítva a Red Bull első rajtkockás szériáját az évadnyitó óta. Webber lett a második, de öthelyes rajtbüntetést kapott. Ezzel Vettel jött fel az első sorba, míg Alonso lett a 3.
A versenyen a gumik kopása játszotta a főszerepet. A nagy káoszban szinte folyamatosan változott az eredmény, még a Toro Rossós Buemi is az élen töltött egy kört. A Bajnokok Falának most csak Kobayashi esett áldozatául, ő az első kör után ismerte meg a hírhedt fal tulajdonságait. Az új csapatok ismét főszerephez jutottak, Alonso 2. helye múlt rajtuk. Chandhok újra útban volt, amit Button használt ki a legjobban és megelőzte Alonsót. A versenyt Hamilton nyerte, Button lett a 2., Alonso a 3.
Európa Nagydíj:
Az időmérőn a két Red Bull visszaállította a régi rendet, el is foglalták az első sort Vettel-Webber sorrendben. Hogy a Red Bull szárnyakat ad, azt ezen a versenyen a két pilóta kétféleképpen bizonyította be. Míg Vettel rajt-cél győzelmet aratott, addig Webber a rajtnál visszacsúszott, majd miután visszaesett a 9. helyre, kiment kereket cserélni. A kerékcsere után Kovalainen mögé jött vissza, és egy előzési kísérletnél hatalmas szaltót mutatott be, csodák csodájára Webbernek semmi baja nem lett, autója viszont megérett a roncstelepre. Jöhetett a Safety Car. És jött a balhé is. Hamilton még elment a biztonsági autó mellett, míg Alonso nem. Alonso beszólt a rádión, hogy szabálytalan volt Hamilton. Alonso a szabályos versenyzéssel a 10. helyre csúszott vissza, míg Hamilton a 2. maradt, majd 10 kör múlva megkapta a büntetését és megtartotta a 2. helyet. A versenyen szépen ment Kobayashi, aki egy ideig 3. is volt. Az utolsó körökben ejtette meg kerékcseréjét és a friss gumikon Alonsót is megelőzte, 8. lett. Végül 7. lett, mivel Buemit megbüntették, mert túl gyorsan hajtott a Safety Car mögött. A dobogón Vettel mellett Hamilton és Button pezsgőzhetett, akik a dobogóra menet az aznap este zajló angol-német vb-meccs eredményének megjóslásával voltak elfoglalva.
Brit Nagydíj:
A balhé már a harmadik szabadedzésen elkezdődött, amikor Vettel összetörte az autóját. Mivel az új fejlesztésű légterelőből csak 1-1 darab állt rendelkezésre, ezért Vettel megkapta Webber új alkatrészét azzal a magyarázattal, hogy ő áll előrébb a pontversenyben, míg Webber a régi légterelővel kocsikázhatott. Ennek ellenére Vettel csak egy tizedmásodperc előnnyel szerezte meg a pole pozíciót Webber előtt, a 3. Alonso lett.
A rajtnál Webber lerajtolta Vettelt, Hamilton is közel volt hozzájuk, de csak annyira, hogy megpöckölje Vettelt, aki defektet kapott és mehetett a bokszba. A rosszul rajtoló Alonso csapattársával találkozott, aki szintén defektet kapott. Webber és Hamilton elhúztak a mezőnytől, míg Alonso nekifogott Kubica üldözésének. A spanyol nem bírt a lengyellel, csak kanyarlevágással tudta megelőzni, amiért megkapta a méltó büntetését bokszutcaáthajtás formájában. Erre amúgy semmi szüksége nem lett volna a spanyolnak, mivel nemsokára a Renault-nak tönkrement a féltengelye. Közben de la Rosa szárnydarabjai a pályán maradtak és emiatt jöhetett a biztonsági autó. Alonso csak a kimenetele után tölthette le a büntetést, így nagyon hátracsúszott. Massa se járt jobban, ő pont becsúszott a bokszba, ha pedig már ott volt, lecseréltette a kerekeit. Ezzel a Ferrari továbbfolytatta nullázó szériáját, míg az új szárnnyal hajtó Vettel feljött a 6. helyre. A versenyt Webber nyerte, a leintés után gúnyosan mondta csapatrádión: "Nem rossz egy másodszámútól igaz?". Hamilton lett a 2. és Rosberg a 3.
Német Nagydíj:
Az időmérőn újra Vettel volt a leggyorsabb, ezúttal csak 2 ezreddel Alonsónál. Massa lett a 3. A rajtnál Vettel beragadt, Alonsót csak annyira tartotta vissza, hogy Massal elmenjen mindkettejük mellett. Alonso megelőzte Vettelt és a két Ferrari lerázta a németet. Alonso közeledett Massára, de nem tudta megelőzni. Végül a Ferrari a története során sokszor alkalmazott és utálatos eszközhöz folyamodott. Massa mérnöke rászólt a brazil fülére: "Alonso gyorsabb nálad, értetted?". És ekkor Massa elengedte Alonsót. Ekkor történt az, aminek nem lehetett volna szabad megtörténnie: mérnöke elnézést kért Massától, amellyel egyértelművé tette, hogy csapatutasítás történt. Massa pont egy évvel majdnem halálos balesete után vezetett úgy mint fénykorában, erre elvették tőle a győzelmet. A másik oldalon is érthető a dolog, mivel Alonso volt előrébb a pontversenyben, neki még volt esélye a világbajnoki cím megszerzésére. Most a befutó nem kavart olyan nagy tiltakozást, mint 8 éve az ausztriai. Vettel lett a 3., a Red Bull vezetősége természetesen követelte a két Ferrari kizárását, azonban az olaszok csak 100.000 dollár büntetést kaptak.
Magyar Nagydíj:
A verseny előtti csütörtökön a Parlamentben fogadta a pilótákat és Bernie Ecclestone-t Schmitt Pál köztársasági elnök a 25. Magyar Nagydíj alkalmából. Ecclestone megpillantotta a Szent Koronát, amelyről nem akarta elhinni, hogy közel 1000 éves. Még viccelődött is, hogy biztos rá van írva, hogy Made in China. Ecclestone úr már okozott az előző években is kisebb galibát nyilatkozataival, csoda, hogy ebből senki sem csinált világraszóló botrányt.
A pályán folytatódott a Red Bullok dominanciája. Az edzéseken Vettel utolérhetetlen volt, még Webber is 6 tizedet kapott tőle az időmérőn. A rajtnál Alonso majdnem elsőként fordult be az első kanyarba, de csak Webbert tudta megelőzni. Vettel eléggé elhúzott. A 15. körben egy alkatrész került a pályára, ami miatt a magyar pálya történetében másodszor jöhetett a biztonsági autó. Szinte mindenki a bokszba rohant. A nagy sietségben a Renault szerelői túl korán engedték ki Kubicát, aki emiatt belehajtott Sutilba, majd a Mercedes szerelői elszúrták Rosberg kerékcseréjét. A jobb hátsó gumit rosszul rögzítették, ami lerepült és eltalált egy Williams szerelőt is, akit egy kivizsgálás után visszengedtek dolgozni. Ezután Vettelen volt a hibázás sora, túlságosan lemaradt Webber mögött, emiatt áthajtásos büntetést kapott. Alonso mögé jött vissza, akivel kéz a kézben futottak be a célba a 2-3. helyen, míg Webber győzött. A végén még a két régebbi csapattárs, Schumacher és Barrichello szolgáltatta az izgalmakat. Barrichello az utolsó körökre tartogatta kerékcseréjét és a friss gumikon hamar utolérte Schumachert. A célegyenesben szánta rá magát az előzésre, azonban Schumiban is feljöhettek a régi szép emlékek az együtt töltött 5 évről, és majdnem a falhoz passzírozta a brazilt. Barrichello így is megelőzte, míg Schumi a következő futamra tízhelyes rajtbüntetést kapott. A dobogóra is kijutott a jóból. A pódiumra felvezető úton Vettel láthatóan idegbetegen kezelte a versenybírót a büntetése miatt, majd a dobogón olyan arcot vágott, "mint a durcás kisgyerek, kinek elvették a játékát".
Belga Nagydíj:
Az időjárás a szokásos arcát mutatta, hol esett, hol nem. Az időmérőn Webber volt a leggyorsabb, mellőle Hamilton indulhatott, míg a 3. Kubica lett. A rajtnál Webber beragadt, elment mellette Hamilton, Button, Kubica, Vettel és Massa. Az első kör vége felé elkezdett esni az eső. Ennek örömére a 300. nagydíját ünneplő Barrichello belerongyolt Alonsóba, csodák csodájára csak az ünneplő brazil esett ki. Nemsokára Vettel és Button szolgáltatta az izgalmakat. Vettel előzési kísérletét csúnyán megbánta Button, mivel Vettel autója kiszakította a McLaren kasztniját. Vettel egy szárnycserével és egy áthajtásos büntetéssel megúszta a dolgot. Ezután Liuzzival akadt össze, ami miatt defektet kapott. Nemsokára újra elkezdett szakadni az eső, amelyet Alonso bánt meg a legjobban, kicsúszott és nem tudta folytatni a versenyt. Hamilton is megjárta a sóderágyat, de szerencsésen kihozta az autót a gödörből és megnyerte a versenyt Webber és Kubica előtt.
Olasz Nagydíj:
A Red Bull úgy utazott Monzába, hogy kevés esélyük lesz a győzelemre, mivel hátrányban vannak motorerő miatt a Ferrarival és a Mercedesekkel szemben. Ez be is igazolódott. Alonso szerezte meg az első kockát Button előtt, a 3. Massa lett. Webber 4., Vettel 6. lett.
A rajtnál Button lerajtolta Alonsót, aki így visszacsúszott a 2. helyre. Hamilton Massát próbálta előzni, azonban a brazil bal hátsó kereke kitörte az angol első felfüggesztését, így Hamilton már az első kanyarok után adhatta fel a küzdelmet. Alonsónak az volt a szerencséje, hogy a bokszkiállást egy körrel későbbre tette, mint Button, és ezzel megelőzte. A végéig már ez maradt a sorrend, Alonso nyert csapata hazai versenyén, Button lett a 2., míg az olaszok legnagyobb örömére Massa lett a 3. A versenyen lágy keverékkel 51 kört tett meg Vettel, jutalma a gyenge Renault motor ellenére a 4. hely lett.
Szingapúri Nagydíj:
Időközben történt egy kis változás a Saubernél, de la Rosát Heidfeld váltotta fel.
A szabadedzéseken úgy tűnt, hogy sima Red Bull fölény lesz várható, azonban nem így történt. Alonso mintegy fél tizedmásodperccel elhappolta Vettel előtt az első rajtkockát. A rajtnál is figyelt Vettelre, nem hagyta elmenni, azonban szinte egész versenytávra maga mögött tudhatta a németet. Kobayashi falnak ütközött, majd az összetört autót még jobban elintézte a HRT-vel Senna. Jöhetett a biztonsági autó. Ennek kimenetele után Hamilton és Webber kezdett el kakaskodni, melynek eredménye az lett, hogy Hamilton ismét kénytelen volt feladni a versenyt. Nemsokára ugyanazon a helyen, ahol Webber kiütötte Hamilton, Schumacher Heidfeldet torpedózta meg, Heidfeld kiesett, Schumacher mehetett új szárnyért. Egy váratlan kerékcserére jött Kubica, aki visszajövetele után gyönyörű előzésekkel a 13. helyről a 8.-ra tornázta fel magát. Az utolsó körökben Kovalainen égő Lotusa okozott kisebb feltűnést, a finn leparkolta a célegyenesben az autóját és felcsapott önkéntes tűzoltónak. Közben Vettel már nagyon megközelítette Alonsót a végére, de nem tudta megelőzni, maradt a sorrend kettejük között, míg Webber lett a 3.
Japán Nagydíj:
Hasonlóan a 6 évvel korábbi versenyhez, a szombati edzésnapot újra elmosta az eső, emiatt az időmérőt vasárnap tartották. Ez nem okozott gondot a Red Bullnak, újra kisajátították az első sort, Vettel-Webber sorrendben. Hamilton lett volna a 3., de váltócsere miatt 5 helyre hátrébbról kényszerült indulni. Kubica szerezte meg a harmadik kockát, Alonso lett a 4. A verseny rajtbalesettel kezdődött, Petrov rosszul indult és magával rántotta Hülkenberget, míg az első kanyarban Massa és Liuzzi akadt össze. Jöhetett a biztonsági autó. Közben Kubica bal hátsó kereke eltűnt, így a lengyel kiállni kényszerült. A Safety Car kimenetele után szinte beköszöntött a tömény unalom. Egyedül a helyi hős, Kobayashi előzései jelentettek fényt a reggelben, majd a vége felé Rosberg balesete borzolta a kedélyeket. Vettel és Webber sima kettős győzelmet arattak, míg Alonso lett a 3.
Koreai Nagydíj:
A pálya éppen hogy csak elkészült a verseny időpontjára, illetve kisebb infrastruktúrális hiányosságok voltak még, de meg lehetett rendezni a versenyt.
Új pálya ide vagy oda, a Red Bull újra kisajátította az első sort Vettel-Webber sorrendben, Alonso lett a 3. A versenyen minden másképp történt. Az eső miatt elhalasztották a futamot, megtettek 3 kört a biztonsági kocsi mögött, majd piros zászlóval leállították a futamot. Egy fél órás szünet után 18 kört tettek meg a biztonsági autó mögött. A Red Bull valószínűleg jobban érezte volna magát, ha nem rendezik meg a futamot. Ugyanis a versenyzők elengedése után nem sokkal Webber pördült meg, áldozatul szedve Rosberget. Egy Glock-Buemi karambol és Petrov brutális kicsúszása után a másik Red Bull is búcsúzni kényszerült a versenyből: Vettel először csapatrádión a fényviszonyok megváltozásáról panaszkodott, majd egy kör múlva a motorja füstölt el. Alonso vette át a vezetést és nem is engedte ki a kezéből a győzelmet. Hamilton lett a 2., míg Massa a 3. Alonso átvette a vezetést a vb-pontversenyben is.
Brazil Nagydíj:
Most az időmérőn esett az eső, de épp csak annyira, hogy izgalmassá tegye a küzdelmet, amelyet valószínűleg száraz körülmények között a Red Bull nyert volna meg. Azonban csodák csodájára az újonc Hülkenberg szerezte meg az első kockát a Williamsben Vettel előtt, Webber lett a 3. A rajtnál már nem volt ilyen szerencséje az újoncnak. Vettel lerajtolta, majd nem sokkal később Webber és Alonso is elment mellette, végül csak 8. lett. A kissé lapos futamot Liuzzi kicsúszása borzolta kicsit, ami miatt jöhetett a biztonsági autó. Kimenetele után már semmi érdemleges nem történt, Vettel nyert Webber és Alonso előtt, hárman maradtak esélyesek a bajnoki címre, míg Hamiltonnak már csak matematikai esélyei voltak. A versenyen a Red Bull bebiztosította a konstruktőri világbajnoki címet.
Abu Dhabi Nagydíj:
Alonsónak egy 4. hely is elég lett volna ahhoz, hogy megszerezze a világbajnoki címet, a versenyt megelőző héten egész végig pozitívan nyilatkozott a címet illetően. Az időmérőn újra Vettel volt a leggyorsabb, Hamilton és Alonso előtt. A rajtnál Vettel és Hamilton jól jött el, Button lerajtolta Alonsót. Az első kanyarok után Schumacher megpördült, Liuzzi pedig beleszaladt a Mercedesbe. Emiatt jöhetett a biztonsági autó, mely alatt páran bementek kereket cserélni. A biztonsági autó kimenetele után nem sokkal Webber is kiment kereket cserélni, ezért Alonsót is kihívták. Vesztükre. Alonso Petrov mögé jött vissza, azonb a 40 kör alatt nem tudta megelőzni a Renault. Vettel közben magabiztosan megnyerte a versenyt Hamilton és Button előtt és ezzel ő lett a világbajnok, a semmiből hozta vissza a világbajnoki címet. El is sírta magát a levezető körben, majd a dobogón se tudta elrejteni a könnyeit. Alonso pedig megmutatta, hogy nem szeret veszteni: a levezető körben beintett Petrovnak, amiért miatta vesztette el a világbajnoki címet.
Összegzés:
Egy nagyon izgalmas szezonon van túl a Formula-1 világa. Ehhez természetesen kellett az is, hogy a pilóták ne mindig legyenek csúcsformában. Láthattunk már olyan szezont is, amelynek már a közepétől tudhattuk, hogy ki lesz a világbajnok. Idén is megtörténhetett volna, mivel a Red Bull autója jelentősen kiemelkedett a mezőnyből, főleg az időmérőkön. Szerencsére a többi csapat pilótája is oda tudta magát tenni és vélhetően minden idők egyik legfordulatosabb Formula-1-es szezonját hozták össze. Soha rosszabb évadot!
Írta: Sásdi Tamás / Alvarando
|