HÍREK : Pulzuskirályok: Senna, Schumacher és Räikkönen |
Pulzuskirályok: Senna, Schumacher és Räikkönen
f1-live.hu 2010.08.23. 12:35
Versenyhétvége: nyilatkozatok, szabadedzések, időmérő és futam. Több nap kő kemény munka, fizikai és pszichikai terhelések egész sora.
Nagy meleg, több esetben 4-5 G terhelés. Folyadék és súlyveszteség egy teljes szezonon át és állni kell a sarat a világbajnoktól az újoncig. Ezen a téren nincs kivétel.
A legtöbb F1 pilóta már gyerek kora óta sportol és a tréningezés a mindennapok részévé válik. A test jól alkalmazkodik a terhelésekhez, különösen úgy, hogy a versenyzők erre külön edzenek is.
Mike Collieri, aki Jenson Button felkészítéséért fele, így írja le: "Maximum 10 perc bemelegítés, nagyjából 120-as pulzusszámmal. Ha például kerékpározunk, akkor könnyedén kezdünk, állandó és átlagos sebességgel, majd 45 perc kemény munka következik. A cél a folyamatos 135 körüli pulzusszám tartása, ez nagyon jó zsírégetés, és a sérülés kockázata is csekély, természetesen néha növelni kell az intenzitást a 145-160-as pulzus szám tartományába, amely az izom tömeg növelése miatt fontos elsősorban. A végén pedig egy 5 perces levezetés következik. Általában minden edzés 1 órás szokott lenni, és a legideálisabb ennek a három szintnek a váltogatása, egy szint azonban sohasem tart tovább 15 percnél. A súlyzózás a következő edzésprogram, amit a pilóta a következő módon hajt végre. Olyan 4-5 percig szokott tartani egy edzés. Kis súllyal és magas ismétlésszámokkal kezdünk, cél a súlygyarapodás megelőzése, mert ez fontos egy autóversenyzőnél. 10 gyakorlat 1 perc alatt, fekve nyomás, húzó pad, hasonlóak, és nagyon fontos a lábak erősítése is, 10 perc munka után 1 perc pihenőt iktatunk be. A végén pedig egy néhány perces könnyed átmozgatással fejeződik be az edzés.”
Táplálkozáskor kerülik a nehéz zsíros ételeket. A legtöbb pilóta tésztákat, száraz húsokat és halat fogyaszt. Egy esetleges elhízást a csapat nem vesz jó néven, és sok gyötrelemtől kíméli meg magát az, aki figyel a súlyára.
Persze ennek ellenére vannak esetek, mikor fogyni kell. A legjobb eset erre talán Robert Kubicáé. A BMW csapatánál versenyzett, mikor a mérnökök kiszámolták, ha Robert megszabadulna 5 kg súlytól, az nagyban megkönnyítené az autó egyensúlyi problémáinak megoldását. A csapat nem tétlenkedett, és edzőt szabadított a pilóta nyakára. 2 hét alatt ledolgoztatták vele a felesleget, mindezt persze úgy, hogy a fizikai állóképességen ne essen csorba! A fogyást siker követte, hiszen Robert nyert Kanadában, ami a csapat egyetlen győzelme volt.
Az italfogyasztáskor a cukros italokat kerülik a versenyzők, helyette izotóniás italokat fogyasztanak, amikben ásványi anyagok vannak. A szervezet folyadékháztartásának egyensúlya nagyon fontos. A többesetben 30°C-os levegő és 50-55˘C-os aszfalthőmérséklet nagyon komoly kihívást jelent a tűzálló overálban és sisakban lévő versenyzőknek.
A folyamatos folyadékellátásról az autó beépített itató berendezés gondoskodik. Ennek esetleges hibája komoly bajt jelent. Ennek a hibának okán komoly kínokat kellett elszenvednie Fernando Alonsonak a Renault csapat színeiben a hagyományosan forró magyar verseny alatt.
A berendezés ugyanis elromlott, a versenyző nem jutott folyadékhoz és veszélyesen kiszáradt a futam végére. Az autójából kiszállva Alonso elájult és ekkorra már láza is volt, hiszen a kiszáradás egyik első tünete a láz.
Folyadék hiányában a test hőmérséklete felszökik és ilyen állapotban koncentrálni, és tartani kell a tempót, óriási erőfeszítéseket igényel. Akaraterejét és elszántságát dicséri hogy minden nehézség ellenére befejezte a versenyt.
Az alkoholfogyasztás sem lehet mértéktelen, persze egy-egy görbe este belefér, amiket a pilóták meg is tesznek a győzelmi parti, vagy a vb cím ünneplésének okán.
A világsajtót és a videómegosztókat szinte ellepik a cikkek, képek, egy-egy versenyző kicsapongásairól.
A fizika megterhelések mellet persze a pszichikai megterhelés sem alábecsülendő.
A pilóták szerződései teljesítményorientáltak és, aki nem hozza a szintet, repül a csapattól. Erre példa Vitaly Petrov (Renault) szerződése, amiben az áll, hogy hozni kell rutinos csapattársának (Robert Kubica) pontjainak a 45%-át a szezonon belül.
Ugyan kit ne feszítenének idegileg ezek a magas elvárások?
A pilóták rengeteg nyilatkozatot adnak, nem sok nyugodt percük akad egy-egy versenyhétvégén. A lelki egyensúly megőrzésére a csapatok sport pszichológusokat alkalmaznak, akik nem csak a versenyzőket, de a mérnököket és a szerelőket is meghallgatják, gondjaikra kiutat keresnek.
Több alkalommal látható, hogy az autójában ülő pilóta szeme a pályára hajtás előtt csukva van. Ekkor több pilóta elmondása szerint fejben lefutja pl az időmérő körét, vagy a rajtot építi fel elméletben. A relaxálás az egyik olyan módszer, ami megnyugtatja a testet és a lelket. Ez tanulással épp úgy elsajátítható, mint bármi más
Egy átlag ember egészséges pulzusszáma nyugalmi állapotban 80-90 körül mozog. A sport történetében eddig három bajnoknak sikerült olyan szintre fejlesztenie relaxációs képességeit, hogy a pulzusszámot 45-re vitte le. A versenyzők a következők: Ayrton Senna, Michael Schumacher és Kimi Räikkonen.
|