HÍREK : A Hungaroring rövid történte |
A Hungaroring rövid történte
formula.hu 2010.07.28. 13:25
Amikor Bernie Ecclestone, a Formula-1 világbajnokság vezetője 1983-ban, a Monte Carlo-i futamon megemlítette a Brazíliában élő magyar származású barátjának, Rohonyi Tamásnak, hogy a versenysorozat egyik futamát a "vasfüggöny" mögé vinné. Akkor még senki sem hitte volna, hogy ez a beszélgetés alapjaiban változtatja meg hazánk és a száguldó cirkusz kapcsolatát. Ecclestone hivatalos telexe óta eltelt 27 év, és a mogyoródi ringen immár a 25. Magyar Nagydíjat rendezik augusztus elsején.
Ecclestone 1983 nyarán Magyarországra érkezett, és azonnal támogatóra talált Balogh Tibor, a Magyar Autóklub elnökének személyében. Szó szót, tárgyalás tárgyalást, telex telexet követett, míg a felek 1985. szeptember 10-én Londonban aláírták a Magyar Nagydíj első, öt évre szóló szerződését. Ekkorra már az is eldőlt, hogy nem az eredetileg helyszínnek javasolt Városliget, illetve Népliget ad otthont a futamnak, hanem a mogyoródi domboknál vadonatúj ringet építenek.
A Hungaroring számítógéppel való tervezése világviszonylatban is újszerűnek számított. A Kerepestarcsa és Mogyoród közötti, 73 hektáros területen 1985. október 15-én kezdődtek meg a földmunkák, amelyek nagy része az év végére befejeződött. Az időjárási körülmények miatt az építkezés azonban csak márciusban folytatódhatott, amikor megkezdték a pálya aszfaltozását. Nagy gyorsasággal fejezték be a boxutcát, a négyemeletes toronyépületet, a lelátókat, illetve a rádiós fülkéket. Az építkezés nyolc hónap, voltaképp rekordidő alatt, rendben, határidőre, május végére befejeződött. Az első világbajnoki futamot 1986. augusztus 10-én rendezték.
A Hungaroring az M3-as autópálya mentén, Mogyoród község határában található. A pálya természetes völgyben fekszik, s karéj formájában 50 hektár lelátó öleli körül. Ezen kiváló természeti adottságok miatt, a nézőtér bármely pontjáról, a versenypálya 80 százaléka belátható. A kezdetektől többször is átépítették. A versenypálya teljes hossza az 1986-os átadáskor 4013,786 méter volt, és a pálya vonala nem változott 2003-ig. Ekkor átalakították a ring két neuralgikus pontját: meghosszabbították 202 méterrel a célegyenest, illetve leszűkítették az első kanyart, ami megkönnyíti a versenyzők számára az előzést, valamint átépítették a 12-es kanyart. Utóbbi módosítás a 11. kanyar kezdetétől a 13. kanyar végéig terjedően érintette a régi pályatestet és környezetét.
A korszerűsítés és a csapatok jobb kiszolgálása jegyében 2008-ban további fejlesztések történtek a Hungaroringen. Ezek elsősorban a paddock terület és kiszolgáló létesítményeinek átépítését, illetve új elérési útvonal létrehozását célozták meg.
Mit kell tudni aMagyar Nagydíjról?
A pálya neve: Hungaroring
Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 30.): 10:00-11:30
A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 30.): 14:00-15:30
A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 31.): 11:00-12:00
Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. július 31.): 14:00
A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. augusztus 1.): 14:00
Körök száma: 70
Pálya hossza: 4,381 km
Verseny hossza: 306,630 km
Körrekord: 1:19.071 – Michael Schumacher (2004)
2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:21.931 – Mark Webber (Red Bull)
2009 pole pozíció: 1:21.569 – Fernando Alonso (Renault)
2009 verseny győztese: Lewis Hamilton (McLaren)
|