HÍREK : Button az élen a Kínai Nagydíj első szabadedzésén |
Button az élen a Kínai Nagydíj első szabadedzésén
motorsportal.hu 2010.04.16. 10:11
Egészen hűvös, 13 Celsius fokos fogadtatásban részesült a Formula—1 mezőnye a Kínai Nagydíj helyszínén, ahol a Force India egyik ülését ezúttal is Paul di Resta foglalhatta el. A beugró tesztversenyző Vitantonio Liuzzi helyett kormányozhatta a versenyautót.
A Force India duója szokásosan az elsők között hajtott a pályára, ám meglepetésre ezúttal az éles első kör egy élcsapat élversenyzőjéé lett. Lewis Hamilton 1:41.819 alatt ért körbe a kínai pályán, mellyel letette a hétvége alapidejét.
A második mért kör a HRT pilótájának nevéhez, Karun Chandhokéhoz fűződik, aki azonban kilenc másodperces hátrányt halmoz fel első próbálkozása során. Ez az a versenyautó, mely a múlt héten megjelent vélemények szerint F3-as szintet éppen csak elérő kasztnival rendelkezik.
A harmatgyenge produkciót követően beindult a pályán az élet, melynek eredményeképpen előbb Vitaly Petrov, majd Jaime Alguersuari és Paul de Resta is maga mögé utasította a 2008-as bajnokot.
Az edzés egyharmadát elhagyván De Resta veszi át az első helyet, akinek ideje ekkor 1:38.880, mely eredmény egyre közelít Lewis Hamilton tavalyi első edzésen futott legjobbjához (1'37.334).
Közeledve a féltávhoz, előkerülnek a „keményebb vasak” is. Hat kör elteltével az élre áll Felipe Massa, akinek csapattársa ekkor még a bokszban pihent, noha éppen az ő autóján próbál szerencsét a Ferrari F-újítása is, melyről tegnapi cikkünkbenírtunk.
A brazil pilóta azonban nem sokáig vezeti a mezőnyt, érkezik Robert Kubica, Jenson Button és a fentebb említett alapidőt fektető Lewis Hamilton is. Neki elsőre nem, ám csapattársának sikerült átlépnie a tavalyi legjobb időt, s így az edzés 45. percében már túlszárnyalták a tavalyi teljesítményt.
A McLaren párosa ezt követően háziversenybe kezd. Button 1:37 alá tornássza a legjobb időt, melyhez kisvártatva Lewis Hamilton is csatlakozik. A csapatot régóta a háta mögött tudó brit pilóta 98 ezredmásodpercre közelíti meg márkatársát, aki ekkor már 1:38.677-nél jár.
Míg a többiek azon dolgoznak, hogy egy másodpercen belülre kerüljenek az élen álló duóhoz, az új fejlesztéssel bíró Ferrari hatalmas füstfelhő mellett felmondja a szolgálatot Fernando Alonso irányítása alatt.
Alonso autója a hatos kanyarban állt meg, s úgy tűnik, motorprobléma hátráltatja a Ferrari versenyzőjét a gyakorlásban. Az erőforrást korábban Alonso a Bahreini Nagydíj szabad- és időmérő edzésén használta. Az olaszok egyelőre nem állnak túl jól a motorokat illetően.
Az első kanyar is szedi áldozatait. Míg korábban Timo Glock panaszkodott, hogy a hepehupás szakasz miatt tört meg az első terelőszárnya, a Lotus pilótájának, Jarno Trullinak az autója is itt veszít egységességéből. A diffúzor egy darabkája bánja a pálya ezen szakaszának egyenetlenségét, mely részeket a versenybírók hamar eltávolítanak az aszfaltról.
20 perc van vissza az edzésből, amikor mindösszesen két pilóta tud bekerülni egy másodpercen belülre a McLaren duó eredményéhez. Nico Rosberg van a legközelebb, aki fél másodpercre áll a legjobbtól. Mögötte ekkor Sebastian Vettel tartózkodik, aki pedig már súrolja az egyes határt.
Az első tizes sorrendje ekkor: Button, Hamilton, Rosberg, Vettel, Kubica, Petrov, Schumacher, Webber, Sutil és Felipe Massa.
Míg azonban a legtöbben ezekben az időkben a bokszban várakoznak, Rosberg tovább szorgoskodik, s beverekedi magát a McLaren szendvics közepébe.
15 perc vissza, amikor Sebastien Buemi Toro Rosso versenygépéről féktávon lerobbannak az első kerekek. A pilóta a falban köt ki, ám sértetlenül száll ki az autójából.
Az edzést rögtön leállítják, miközben a pályán elszabadult alkatrészekkel és a Toro Rosso egyik kerekével a szurkolók fotóztatják magukat.
A felvételek bizonyára bejárják a világ televízióit, hiszen ilyenfajta együttes abroncskatapultot nem mindennap lehet látni. A Toro Rosso legénysége most vélhetően rendkívüli ülést tart, hol is rontottak el valamit, melynek eredménye egy ilyen látványos, és nem másodsorban ennyire veszélyes pillanatokhoz vezetett.
A show azonban folytatódott tovább, az óra hatperces szabad gyakorlást engedett még meg a pilótáknak, akik ezen rövid időre szinte egy emberként a pályára hajtottak.
A végére az első hármas sorrendje nem változik, ám Michael Schumachernek sikerül feljönnie negyediknek, de hátránya így is komoly. Míg a hétszeres világbajnok csapattársa a legjobbak között áll, ő maga nyolctizedes hátrányban van.
Mögötte Sebastian Vettel, Robert Kubica, Vitaly Petrov, Mark Webber, Adrian Sutil és Felipe Massa végzett az első tizesben.
Az utolsó helyen ezúttal a csupán hat kört megtevő Fernando Alonso végzett, előtte azonban a szokásos HRT duó áll.
Az első szabadedzés végeredménye:
Hely |
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Hátrány |
Kör |
1. |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:36.677 |
|
15 |
2. |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:36.748 |
+0.071 |
17 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:36.775 |
+0.098 |
19 |
4. |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:37.509 |
+0.832 |
14 |
5. |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
1:37.601 |
+0.924 |
20 |
6. |
Robert Kubica |
Renault |
1:37.716 |
+1.039 |
17 |
7. |
Vitaly Petrov |
Renault |
1:37.745 |
+1.068 |
25 |
8. |
Mark Webber |
RBR-Renault |
1:37.980 |
+1.303 |
17 |
9. |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
1:38.008 |
+1.331 |
13 |
10. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:38.098 |
+1.421 |
19 |
11. |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
1:38.161 |
+1.484 |
19 |
12. |
Kamui Kobayashi |
BMW Sauber-Ferrari |
1:38.375 |
+1.698 |
21 |
13. |
Pedro de la Rosa |
BMW Sauber-Ferrari |
1:38.421 |
+1.744 |
19 |
14. |
Nico Hulkenberg |
Williams-Cosworth |
1:38.569 |
+1.892 |
20 |
15. |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
1:38.618 |
+1.941 |
26 |
16. |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
1:38.678 |
+2.001 |
17 |
17. |
Sebastien Buemi |
STR-Ferrari |
1:39.939 |
+3.262 |
5 |
18. |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
1:41.531 |
+4.854 |
22 |
19. |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
1:41.779 |
+5.102 |
23 |
20. |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
1:41.830 |
+5.153 |
20 |
21. |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
1:42.181 |
+5.504 |
27 |
22. |
Bruno Senna |
HRT-Cosworth |
1:43.875 |
+7.198 |
23 |
23. |
Karun Chandhok |
HRT-Cosworth |
1:43.949 |
+7.272 |
20 |
24. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
Idő nélkül |
|
6 |
|