| HÍREK : 2009-es csapatmustra - Akik túlteljesítették az elvárásokat |
2009-es csapatmustra - Akik túlteljesítették az elvárásokat
2009.11.09. 17:06
A 2009-es Forma-1-es szezon már bő egy hete véget ért, ám egy kicsit még érdemes visszakanyarodni a mögöttünk hagyott idényre. Ezt ezúttal csapatonkénti értékelés formájában tesszük meg. Összeállításunk első részében azokat az istállókat vesszük górcső alá, amelyek pozitív mérleget vonhatnak év végén.
Az alábbiakban így a Brawn GP-ről, a Red Bull Racingről, a Williamsről, a Toyotáról és a Force Indiáról olvashatnak, ugyanis megítélésünk szerint ezen csapatok teljesítették felül a velük szemben támasztott elvárásokat. A mezőny másik felével kedden foglalkozunk.
Brawn GP
A friss világbajnok hőstettéről már többször és többféleképpen megemlékeztünk, és igazából az idei év a Honda-utód istállótól volt hangos. Ez nem is csoda, hiszen miután tavaly decemberben a japán konszern váratlanul bejelentette, hogy számára ennyi volt a Forma-1, a csapat jövője finoman szólva is bizonytalanná vált. Örökkévalóságnak tűnő hónapok teltek el úgy, hogy csak pletykáltak a pénzes befektetőkről, de az igazi megmentő csak nem akart megérkezni. Ez a csapat október végén mégis minkét bajnoki címet begyűjtötte a Forma-1-ben.
Ross Brawn csapatfőnök - Nick Fry ügyvezető igazgatóval és néhány üzlettársával együtt - ugyanis a saját nevére vette a csapatot év elején. A brit szakember nem az a felelőtlen fajta, így már akkor sejthető volt, hogy az egykori Honda-gyárban Brackley-ben valami nagy durranásra készülnek (a csapat 2008-ban teljes mértékben a 2009-es projektre koncentrált). Arra persze senki nem számított, hogy a lesajnált csapat a már régen leírt duóval, Jenson Buttonnal és Rubens Barrichellóval majd tarthatatlan lesz.
Márciusban a Brawn GP azonban már egyértelmű jeleit adta annak, hogy az új szabályokhoz sikerült jól alkalmazkodniuk, és versenygépük, amibe az utolsó pillanatokban Mercedes motort építettek be, igazán ütős lehet. A BGP 001 március első hetében gördült pályára először Silverstone-ban, a magánteszt után a második héten már mindenkit tönkrevertek vele Barcelonában, a harmadik héten Jerezben elvégezték rajta az utolsó simításokat, egy hétre rá, március végén pedig kettős győzelmet arattak vele Ausztráliában. Önmagában már ez is bődületes tett volt, ám mint tudjuk, ez még csak a kezdet volt!
Button a szezonnyitóval együtt az első hét futamból hatot megnyert, és hazai versenye, a Brit Nagydíj előtt már egyértelmű bajnokesélyesként emlegették. Addigi formáját látva kevesen gondolták volna, hogy a június 7-i Török Nagydíj után már nem fog futamot nyerni és a dobogóra is csak kétszer lesz alkalma felállni. Persze ez is bőven elég volt neki, és amikor igazán kellett, akkor azért még megrázta magát és bebizonyította, nem véletlenül állt egész évben a táblázat élén.
Csapattársa, Rubens Barrichello is újjászületett idén. Az ő esetében sokáig az is kérdéses volt, hogy idén egyáltalán lesz-e helye a mezőnyben, és ha a Honda maradt volna, minden bizonnyal neki mennie kellett volna. De végül Ross Brawn kitartott a veterán brazil mellett, aki egy jó autóval megmutatta, nem felejtett el vezetni. Gyengébb kezdés után (három második hely...) az év második felében, amikor Button visszaesett, Rubinho kétszer is nyerni tudott, és bár sokáig a bajnoki címre is esélye volt, végül csapattársa mellett még Sebastian Vettel is előtte végzett összetettben. Ennek ellenére nincs oka szomorkodni, hiszen idei jó teljesítményének (is) köszönhetően a Williams leszerződtette, így 2010-ben már 18. idényét kezdheti a Forma-1-ben.
Az idei év és a Brawn GP menetelése arra is rávilágított, hogy a Forma-1 bizony egy kegyetlen sportág, ahol az autónak óriási szerepe van abban, hogy egy pilótát hogyan ítélnek meg. A Hondával Button és Barrichello évekig csak vergődött, ám amint egy versenyképes autót adtak alájuk, rögtön az élre kormányozták azt. Buttont már sokan leírták, de amikor lehetősége volt rá, olyan magabiztossággal nyerte a versenyeket, mintha világ életében ezt csinálta volna. A 37 éves Barrichellót nem csak a kora miatt öregezték le, de idén ő is óriásit alkotott, öt év szünet után újra futamot nyert, és nem egyszer fénykorát idézve küzdött a pályán. Ez is bizonyítja, hogy jó autó nélkül a legjobbak képességű versenyzők sem mennek semmire a Forma-1-ben, viszont például a Ferrari esete is mutatja, hogy olykor a jó autó sem garantálja a sikert (erről összeállításunk második részében bővebben olvashatnak majd). Már csak emiatt is érdemes óvatosnak lenni, a mikor véleményt formálunk egy pilótáról.
A riválisok a szezon második felére teljesen beérték, sőt, meg is előzték a Brawn GP-t, amely világbajnokként megerősített anyagi háttérrel 2010-ben esélyes lehet a címvédésre. Egy éve mindenki sajnálkozva beszélt az istállóról, amellyel kapcsolatban ma már csak szuperlatívuszokban lehet megszólalni. Ki siratja már a Hondát?!
Red Bull Racing
A Forma-1-ben 2005-ben bemutatkozó, osztrák tőkével, brit központtal működő istálló eddig lépésről lépésre feljebb kapaszkodott a sorozatban. Idén a Sebastian Vettel, Mark Webber páros az utolsó előtti futamig harcban volt mindkét bajnoki címért, és bár végül egyiket sem sikerült megszerezniük, keseregni nincs okuk, ha visszatekintenek 2009-re.
Button szezon eleji dominanciája persze Vettelékre is a frászt hozta, de nem adták fel, és szorgosan gyűjtögetve a dobogós helyezéseket tapadtak a listavezetőre. A német tehetség már a harmadik fordulóban megszerezte a Red Bullnak az első F1-es győzelmet, amit a folytatásban három másikkal fejelt meg. Rutinos csapattársa sem maradt adós a jó teljesítménnyel, Webber Németországban és Brazíliában is a dobogó legmagasabb pontján bonthatott pezsgőt.
Adrian Newey remek konstrukciót tervezett az idei évre, és igaz ez akkor is, ha az RB5-ösre csak a hatodik versenyen került fel a duplafedeles diffúzor, amit például a Brawn már az első perctől kezdve alkalmazott. A hajrában a Renault motor okozott némi kellemetlenséget a csapatnak, de miután az erőforrás perifériás elemeit továbbfejlesztették, már nem jelentkeztek újabb motorhibák, így minden bizonnyal jövőre is kitartanak a francia erőforrások mellett.
A jövő mindenképpen szépnek tűnik a Red Bull Racing számára, hiszen a Newey vezette mérnöki csapat a kiváló alapokat már idén lefektette, és a 2010-es idény előtt nem lesznek olyan radikális változtatások, mint amilyenek az idei szezon előtt voltak, vagyis laikusként azt is mondhatnánk, elég kicsit továbbfejleszteni az idei konstrukciót, és Vettelék ott folytathatják, ahol októberben abbahagyták.
|