HÍREK : Button nyerni fog Abu Dhabiban. Hogy honnan tudjuk? |
Button nyerni fog Abu Dhabiban. Hogy honnan tudjuk?
2009.10.25. 14:04
Azzal, hogy Jenson Button Brazíliában megnyerte az egyéni bajnoki címet, 71-re növelte azon futamoknak a számát, melyek az egyéni világbajnoki cím megszerzése szempontjából tét nélkülivé váltak a Száguldó Cirkusz világában.
A 2009-es idény az F1 történetének 60. szezonja, és eleddig 33 alkalommal már az évadzáró előtt eldőlt a bajnoki cím sorsa. Ebből a 33 esetből az idei a tizedik, mikor csupán egy tét nélküli futam maradt hátra.
Hogy teljes legyen a kép: 2 tét nélküli futam egy évben 15-ször volt. 3 tét nélküli nagydíj 4 idényben fordult elő (1963 - Jim Clark, 1965 - Jim Clark, 1969 - Jackie Stewart, 1971 - Jackie Stewart) ez utóbbi talán nem véletlenül, hiszen két nagy bajnok kétszer is olyan évadot tudhatott a háta mögött, mikor szó szerint lealázta a komplett mezőnyt. Őket csupán két pilóta tudta ilyen téren felülmúlni (köszönhetően annak, hogy olyan korban versenyeztek szemben Clarkkal és Stewarttal, mikor a versenynaptár jóval több nagydíjjal rendelkezett.)
Michael Schumacher 2001-ben és 2004-ben már négy futammal az évad vége előtt bezsebelte a bajnoki címet. Nigel Mansell 1992-ben még ennél is korábban (éppen a Magyar GP-n) szerezte meg a hőn áhított bajnoki trófeát, azaz még 5 futam maradt hátra az évből, ahol bajnoki szempontból tét nélkül versenyezhettek a pilóták. Ennek ellenére így sem ő, hanem az imént említett Schumi az, aki ilyen téren rekordernek mondhatja magát, ugyanis 2002-ben olyan kimagasló teljesítményt nyújtott, melyet nehéz lesz valaha is bárkinek megismételnie. A hétszeres világbajnok a 17 futamos évad 11. futamán már bajnoki címet ünnepelt, holott még 6 futam hátra volt a szezonból. Mondanunk sem kell a hátralévő nagydíjakon sem engedett le Schumi: háromszor győzött, és háromszor a második helyen ért célba.
No de térjünk vissza az alapgondolathoz, miszerint Jenson Button győzni fog Abu Dhabiban. Legalábbis az eddigi statisztikából erre lehet következtetni. Vizsgáljuk meg az eddigi kilenc évadot, mikor az ideihez hasonlóan egy futam maradt hátra bajnoki harc nélkül. Azaz lehet-e újdonsült világbajnokként felszabadultan győzelemmel zárni a sikeres évet?
1953-ban a ferraris Alberto Ascari nyerte meg a bajnokságot. Az évadzárón bajnoki címéhez méltóan szerepelt: a 80 körös verseny első felében Fangio-val és Farina-val váltogatták egymást az élen, mígnem az 53. körben végleg magához ragadta a kezdeményezést. 27 körön át vezetett is, ám az utolsó kanyarban elmélázott. Kicsúszásának Fangio ürülhetett a legjobban, az argentint intették le elsőként. Ascari végül éppen nem pontszerző helyen végzett. Így csupán egy nüanszon múlott Ascari sikeres évadzárója.
1955-ben szintén Monzában zárult az idény. Fangio már egy futammal vége előtt megszerezte a bajnoki címhez szükséges pontokat. A szezonzáró Olasz GP-n sem kegyelmezett Juan-Manuel, ugyanis a 80 körös futam 79 körében vezetett, csupán egyszer adta át a vezetést Mossnak, a nyolcadik körben. A csaknem két és fél órás futamon az újdonsült bajnokot intették le elsőnek. Méltó lezárása volt ez az évadnak a Mercedes-t vezető argentin számára.
1961-ben a Ferrarit kormányzó Phil Hill éppen Monzában nyerte meg a bajnokságot. Enzo Ferrari éppen ezért az évadzáró amerikai futamra már nem küldte ki csapatát. Az új bajnokkal így senki nem csatázhatott a Watkins Glen-i futamon, melyt végül Innes Ireland nyert meg a Lotus-ával.
1970-ben drámai körülmények között avattak bajnokot: Jochen Rindt a 13 futamos évad 10. nagydíján, az Olasz GP-n halálos balesetet szenvedett. És mivel ezt követően senki sem tudta behozni az éllovas Rindt pontelőnyét, így az utolsó előtt futamon Kanadában véglegessé vált, hogy az osztrák lett a világbajnok. Az évadzárón, Mexikóban emiatt nem szerepelhetett az aktuális bajnok.
1975-ben Niki Lauda sziporkázott a Ferrari 312T-vel. Phil Hillhez hasonlóan ő is Monzában gyűjtötte be ferrarisként a bajnoki címhez szükséges pontokat. A szezon Watkins Glenben zárult, ahol Lauda újfent tündökölt, és győzelemmel koronázta meg sikeres évét.
1980-ban Alan Jones lett a bajnok a Williams-szel. Az utolsó futamra, az USA-Kelet GP-re így felszabadultan utazhatott ki az ausztrál. Egyedül saját csapattársa, Reutemann tudta megszorongatni az újdonsült bajnokot, de ő sem tudta megakadályozni, hogy Jones ne győzzön az évadzárón.
1989-ben a botránytól nem mentes suzukai futamon Prost lett a világbajnok a McLarennel. Csapattársával, és legfőbb riválisával Sennával összeakadtak a célegyenes előtti sikánban, ami azt eredményezte, hogy a francia ünnepelhetett. Az évadzáró Ausztrál GP-n ők ketten szerezték meg az első rajtsort, ám a futam előtt Prost visszalépett a heves esőzés miatt. A futamot végül Boutsen nyerte, Senna baleset miatt volt kénytelen feladni a küzdelmet.
1991-ben szintén suzukában dőlt el a bajnoki cím sorsa. Ezúttal Senna (McLaren) lett a bajnok, Mansell (Williams) volt a legfőbb rivális. Az évadzáró megint csak Adelaide-ben volt, és újfennt heves eső fogadta a versenyzőket. Olyannyira, hogy a 14. körben le kellett inteni a futamot. A versenyt az élen álló bajnok, Senna nyerte.
2000-ben (minő meglepetés) Suzuka avathatott bajnokot. A ferraris Michael Schumacher így háromszoros bajnokként utazhatott a szezonzáró Malajziai GP-re, ahol aztán erődemonstrációt mutatott be a német.
Őszeségében azt lehet mondani, hogy amikor rajthoz állt az évadzárón az újdonsült bajnok, akkor dominált is. Egyedül Ascari volt az, aki az utolsó kanyarban kiengedte kezei közül a győzelmet. Fangio, Lauda, Jones, Senna és Schumi győzelemmel koronázta meg bajnoki idényét. Ha hinni lehet a statisztikának, akkor a 2009-es Abu Dhabi GP-n Button-győzelemre számíthatunk, ám ehhez lesz pár versenyzőnek némi hozzászólása.
|